De opmars van de media-stagiair

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Nog een paar weken en dan ben ik afgestudeerd aan de School voor Journalistiek. Eindelijk aan de slag! Daarom ben ik een maand geleden begonnen met een zoektocht naar een baan in de journalistiek. Want het zou toch leuk zijn als ik zo snel mogelijk na het ontvangen van mijn diploma een redactie op kan rollen. Maar wat is er zoal aan journalistieke vacatures te vinden?

Als eerste ben ik bij de landelijke mediabedrijven gaan kijken. Ik belandde op onder andere de websites van de NOS, RTL, NTR, De Persgroep, Wegener, Telegraaf Media Groep (TMG) en Sanoma. Wat meteen opviel waren twee zaken. Eén: er waren bijna geen vacatures te vinden. Twee: het gebrek aan vacatures werd ruimschoots gecompenseerd met een stage-aanbod waar je U tegen zegt.

Regelmatig werd ik door mediabedrijven doorverwezen naar Mediastages.nl. Na de naam van deze site meerdere malen voorbij te hebben zien komen en eerste instantie genegeerd te hebben – ja hallo, ik wil een echte baan! Een stage heb ik tijdens mijn studie al twee keer gelopen… ik ben ten slotte bijna geen student meer! – ben ik uit nieuwsgierigheid toch maar even op de site gaan kijken.

Wat ik daar aantrof waren al gauw 135 stages op het gebied van productie / redactie / camjo. Van een stage bij Bureau Washington van de NOS tot een stagiaire voor de internetredactie bij RTL Boulevard. Ik zou zo naar Washington vliegen, ware het niet dat ik wel bij een opleiding ingeschreven moet zijn om daar stage te lopen. En dat zou een duur grapje worden, nog een jaar extra studeren.

Na het doorploegen van allerlei stage-vacatures (ook die op de websites van mediabedrijven) raakte ik er steeds meer van overtuigd dat mediabedrijven liever stagiaires hebben rondlopen dan dat ze (pas afgestudeerde) journalisten aannemen. Maar waarom? Omdat ze goedkoper zijn in deze crisistijd? Is er vanuit starters misschien wel vraag naar stages, omdat ze geen baan kunnen vinden?

Het is als (bijna) afgestudeerd journaliste frustrerend om te constateren dat er bijna geen werk is, maar dat mediabedrijven aan de voeten van journalistiekstudenten lijken te liggen. Tegelijkertijd is deze ontwikkeling ook interessant: is de media-stagiair de nieuwe werknemer? Toch nog maar even nadenken over dat extra jaar ‘studeren’…

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.