De opmars van de hyperlocal

Het aantal hyperlocals in Nederland is in de afgelopen zeven jaar bijna verdubbeld, ondanks dat er diverse ketens verdween en minder gemeenten zijn. Kennelijk is er een grote behoefte aan lokaal online nieuws. Uit recent onderzoek van het Lectoraat Journalistiek naar online lokaal nieuws bleek dat de hyperlocal de meest voorkomen lokale mediavorm is. Daarna komt de website van huis-aan-huisblad.

Uit de analyse blijkt ook dat de ambitie om onderdeel te zijn van de lokale gemeenschap en open te staan voor bijdragen van inwoners moeizaam uit de verf komt. Dat wordt het meest duidelijk door de afwezigheid van een reactiemogelijkheid van het publiek.

De eerste versie van het onderzoek – dat ook gaat over de participatie-opties bij lokaal online nieuws – wordt hier gepresenteerd. Het is de eerste versie omdat we een oproep doen aan iedereen om gegevens van zijn of haar medium te checken, te kijken of er in de gemeenten waar je wat vanaf weet ook ander media zijn of misschien media ten onrechte zijn opgenomen.

Alle lokale media zijn op een interactieve kaart opgenomen. Daar is per gemeente te zien hoeveel media er zijn, welke dat zijn en hoe de gemeente verschilt van de provincie of van het Nederlands gemiddelde.

Via een web-form kunnen lezers die suggesties, correcties en aanvullingen hebben die doorgeven.

 

Hier alvast een voorproefje

 

Auteurs