De digitale uitdaging voor uitgevers

Een groei van 80% binnen één jaar. Dat is een prestatie om U tegen te zeggen. Vergeleken met het laatste kwartaal van 2011, was de verkoop van digitale kranten in het vierde kwartaal van 2012 80% hoger volgens de HOI-cijfers: een groei van ruim 30.000 naar 55.000 volgens hoi-online. Tussen 2010 en 2011 steeg de digitale oplage ‘slechts’ met 44% (van 21.000 naar 30.000).

Bij digitale kranten gaat het om replica’s van kranten: dus pdf-kranten en iPad-abonnementen. Betaalde web-toegang en non-replicaties, zoals de html5-apps van de Wegener-kranten en de NRC Reader zitten hier niet bij.

Bescheiden oplage
Vergeleken met papier is digitaal nog uiterst bescheiden: eind 2012 is 1.5% van de totale Nederlandse oplage (inclusief gratis kranten) digitaal. Rekenen we alleen de betaalde kranten mee, gaat het nog steeds om minder dan 2% van de oplage.

De groei in digitaal maakt het verlies in papier niet goed. Regiokranten verloren 5% van hun papieren oplage (-4% tussen 2010 en 2011). Landelijke dagbladen gingen terug van 1.7 naar 1.6 miljoen met hun papieren oplage wat een daling van 3% betekent (-4% tussen 2010 en 2011).

Gratis kranten
De grootste klap viel bij de gratis titels, daar daalde oplage binnen een jaar met 400.000 exemplaren (-34%). Van dat verlies is 300.000 te wijten aan het verdwijnen van De Pers, maar Metro en Spits drukten samen ook 100.000 kranten minder in het laatste kwartaal van 2012. (meer grafieken: krantenstatistiek)

Van de 55.000 digitale exemplaren komt de helft voor rekening van NRC Handelsblad (19.000) en nrc.next (8000). FD is de derde digitale krant (14.000) terwijl de Volkskrant er 6000 verkoopt. Opmerkelijk is de positie van de twee kleine christelijke kranten Reformatorisch Dagblad met 5000 digitale exemplaren en Nederland Dagblad (1400). Twee regionale titels (Leeuwarder Courant en Nieuwsblad van het Noorden) laten hun oplage meten door HOI.

Stagnatie
Nog opmerkelijker is het ontbreken van alle andere titels, die wel digitale exemplaren verkopen maar dat niet laten registreren.

Groei ten opzichte van vorig jaar is mooi, maar hoe bestendig is die groei? Bij de top 3 (landelijke titels) ziet dat er veelbelovend uit. Maar bij de andere titels lijkt de ontwikkeling te stagneren.

 

 

(Dit artikel verscheen eerder als “kranten Roundup” bij INCT.)

 

Auteurs