De A-strategie & het N-woord

Mecom-CEO Tom Toumazis moet verrast hebben opgekeken toen hij de cijfers goed bekeek. In Nederland alleen al waren er in 2011 863.786 mensen met een abonnement op één van zijn kranten. En ze betaalden vooraf! Zonder advertentie-inkomsten was dat al €215 miljoen.

In de Strategic Review van 24 januari spelen die abonnees dan ook de hoofdrol, samen met de kostenbesparingen. Eigenlijk gaat het in de Strategic Review maar over één ding niet – het N-woord – maar daarover later meer.

Waarover gaat het wel?

  1. Betaalmodellen voor alle platformen.
  2. €70 miljoen bezuiniging (minder mensen, integratie en outsourcing).
  3. Investering in nieuwe producten en product-extensies voor abonnees.
  4. Verkoop aan abonnees (o.a. via Sweetdeal).
  5. Afstoten “lower margin businesses” en huis-aan-huisbladen.
  6. Versterken advertentieverkoop.
  7. Exploitatie van “high quality subscriber data” (abonnee-gegevens).

Punten 2 en 5 zijn bezuinigingen, punt 6 betekent dat er meer uit adverteerders moet komen. De andere punten gaan over de abonnees: die moeten gaan betalen op alle platformen, ze moeten nieuwe producten en product-extensies kopen en hun “subscriber data” zal geëxploiteerd worden. Het is de A-strategie, het uitmelken van Abonnees en Adverteerders.

Waar gaat het NIET over? Het gaat Niet over Nieuws. Wegener en MGL zijn A-merken als het gaat om regionaal en lokaal nieuws. Het zijn (bijna)-monopolisten. De dagbladen en veel huis-aan-huisbladen hebben een bijna onaantastbare positie. Hoe gaan ze dat versterken? Exploiteren? Uitbreiden? Digitaliseren? Marketen? Verhyperlocalen? Hoe wil men nieuwe gebruikers binnenhalen? Niets daarover in de strategie.

Papa is niet boos, hij is teleurgesteld. Niet over wat er in de strategie staat maar vooral over wat er niet in staat.

Maandag 27 februari: discussie De Regio in de Uitverkoop (Utrecht, 15:00)

Auteurs