Bye Bye Broadsheet – De Telegraaf neemt afscheid van de chocoladeletters

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Eindelijk is het dan zover: ook De Telegraaf wordt tabloid. De meest eigenzinnige broadsheet van Nederland moet er ook aan geloven: geen enorme chocoladeletters meer, er wordt afscheid genomen van de negen verschillende artikelen op de voorpagina, en van de kolommetjes van een centimeter breed. Een icoon gaat in de re-design.

De Amerikaans-Cubaanse vormgever Mario Garcia heeft de krant onder handen genomen. De nieuwe TeleTab moet niet alleen net zo goed worden als de oude, hij moet ook meer lezers trekken en minstens zoveel adverteerders als de oude.

De overgang van de Telegraaf markeert het einde van 10 jaar tabloid-overgangen: in 2004 ging Het Parool over op tabloid. Maar toch was Het Parool niet de eerste tabloid in Nederland. De eerste naoorlogse tabloid dateert al van 1980.

Hieronder het complete tabloid (en Berliner) overzicht:

1980: De Dag – tabloid van Peter Muller (Candy) – geen overstap overigens, de krant heeft nog geen twee weken bestaan – en is nooit op broadsheet verschenen.
1981: Het Vaderland – werd van zelfstandige krant een bijlage van het AD in Den Haag († 1982)
1986: De Waarheid († 1990)
1999: Spits en Metro (21 juni, als tabloid gelanceerd, Spits stopt in oktober 2014)
2000: News.nl (28 aug., gratis middagkrant Telegraaf, als tabloid gelanceerd, † 2001)
2003: Agrarisch Dagblad († 2010)
2004: Het Parool (31 maart)
2005: Trouw (3 februari), Barneveldse Krant (2 september), AD (& Amersfoortse Courant, De Dordtenaar, Groene Hart, Haagsche Courant, Rivierenland, Rotterdams Dagblad, Utrechts Nieuwsblad) (1 september), De Vallei (Ede, Rhenen, Veenendaal en Wageningen; uitgave van De Gelderlander, geen ‘switch’ aangezien de krant nooit op broadsheet verscheen, † 2006?)
2006: Eindhovens Dagblad (3 oktober), Almere Vandaag (gratis hah-blad, 5 dagen per week in 2006 en 2007, als tabloid gelanceerd, in 2014 omgezet in Dichtbij)
2007: Brabants Dagblad, BN DeStem, PZC, TC Tubantia, de Gelderlander, De Stentor (6 februari), FD (verlengd Berliner, 26 maart), De Pers (22 jan, gratis, als tabloid gelanceerd, † 2012), DAG (8 mei, als tabloid gelanceerd, † 2008)
2008: Limburgs Dagblad, Dagblad De Limburger (27 mei)
2010: de Volkskrant (29 maart), Dagblad van het Noorden (weekkrant, 1 april), Nederlands Dagblad (Berliner, 29 oktober)
2011: NRC Handelsblad (7 maart), Friesch Dagblad (13 mei)
2012: Leeuwarder Courant (29 september)
2013: FD (Berliner, 26 maart), DvhN (zaterdagkrant, 1 april), Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad (13 april), Reformatorisch Dagblad (15 april)
2014: De Telegraaf (10 oktober)

 Zie ook analyse bij TPO Magazine (via Blendle)

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.