Millennials blijven voornamelijk via Facebook op hoogte van politiek nieuws. Uit onderzoek van het PEW Research Centre for Media and Journalism blijkt dat maar liefst 61% van de millennials hun politieke nieuws op deze manier krijgt. Dit onderzoek gaat weliswaar over Amerikaanse millennials, maar ik verwacht niet dat het resultaat significant anders zou zijn in Nederland, of Europa. En, belangrijker nog, dit onderzoek laat zien waarom het zo belangrijk is om als nieuwsmedium of politicus goede (lees persoonlijke, informele) social media accounts te hebben.
Obama weet dat ook, of in ieder geval het leger media-specialisten van het Witte Huis weten dit dondersgoed. Om de jonge generatie te bereiken, moet je op social media zitten. Dat is ook de reden dat Obama zich aan het einde van zijn tweede termijn als president van Amerika, richt op platformen als Buzzfeed en Vox, in plaats van de traditionale media. Natuurlijk spelen social media ook een grote rol in de mediastrategie van het Witte Huis. Zowel Michelle als Barack tweeten er op los. De druk om social media te gebruiken is dan ook erg hoog voor politici, zoals vanmorgen in NRC.Next benadrukt werd. NRC.Next verweet Mark Rutte ook teveel persfoto’s te versturen op zijn Instagram. Dus graag meer spontaniteit!
Maar hetzelfde geldt voor journalisten. Ook hun publiek zit op social media, zeker als de traditionele media ook een jonger publiek willen bereiken. Op redacties is het tegenwoordig normaal dat journalisten zelf social media accounts hebben waarop ze hun werk promoten en het gesprek aangaan met hun volgers. Hoewel de meeste journalisten zich richten op Twitter, moeten we Facebook niet over het hoofd zien (zoals ook al bleek uit het onderzoek). De Amerikaanse journaliste Connie Schultz laat zien hoe een succesvolle Facebook community er uit kan zien voor journalisten. Haar volgers prijzen haar humor, selectie van relevant nieuws, en het feit dat ze altijd beleefd is.