Voor digital natives is het maar moeilijk te begrijpen. Ruim 60% van de Nederlanders leest nog steeds elke dag een papieren krant. Zo’n pakje dode bomen, zo’n stapel schuldgevoel, zo’n verzameling nieuws dat al gebeurd was toen het werd gedrukt en passé toen het werd bezorgd.
Gelovers in de digitale droom kunnen overigens gerust zijn, het aantal krantenlezers daalde met 5% in 2012 volgens de cijfers die vorige week bekend werden. Maar toch: 8,5 miljoen kranten lezers – 7,6 miljoen daarvan lezen een betaalde krant – is niet kinderachtig.
Hardnekkig
Waarom is papier zo hardnekkig? En dalen alle titels en segmenten in gelijke mate? Om met dat laatste te beginnen: nee. Vrijwel alle titels zien hun lezers weglopen maar bij sommige kranten lopen ze harder dan bij andere.
Aan de Amsterdamse Basisweg – het hoofdkwartier van het Telegraaf-concern – zijn de cijfers hard aangekomen. De krant heeft er geen persbericht over uitgebracht, maar voor het eerst daalde het aantal lezers van de grootste krant in Nederland onder de twee miljoen (van 2.071.000 naar 1.961.000: -5%). Het is niet alleen een psychologische klap. De cijfers hebben ook effect op de advertentietarieven.
Lees het hele verhaal op De Nieuwe Pers.
Bonus
De ontwikkeling van het leesgedrag van gratis kranten. Dat gratis kranten zo’n veer gelaten hebben, is merkwaardig. Vooral omdat Metro en Spits op geen enkele manier geprofiteerd lijken te hebben van de sluiting van DAG (oktober 2008) en De Pers (maart 2012). Die markt is kennelijk verzadigd.