Dit weekend werd het 40.000e ‘lid’ verwelkomd bij De Correspondent. Een bescheiden mijlpaaltje. En niet alleen leuk voor de boys & girls van Rob Wijnberg. Ook goed nieuws voor andere media: mensen willen dus best betalen voor nieuws.
Bij De Correspondent zullen ze het liever geen ‘paywall’ noemen. Je bent ‘lid’. Maar linksom of rechtsom, de leden betalen om het nieuws op de eigenzinnige nieuwssite te lezen.
De lidmaatschapsgedachte wordt stevig omarmd door de redactie, Rob Wijnberg stuurde mij (en 39.999 anderen) een ‘persoonlijk’ mailtje:
“Ons platform telt nu 40.000 leden! En dat hebben we mede te danken aan jouw steun en vertrouwen. Daar willen wij jou, namens alle makers van De Correspondent, dan ook heel hartelijk voor bedanken. Samen met 39.999 medeleden stel jij ons iedere dag weer in staat dieper te graven en verder te kijken dan de waan van de dag.”
Wijnberg sluit af met de wens dat we “over een tijdje misschien met 50.000 zijn!”
Die 40.000 is nog relatief bescheiden (vergeleken met ledenaantallen van omroepen en abonnementen op kranten), ze betalen niet zoveel (aanzienlijk minder dan een krantenabonnement), maar het groeit wel (in tegenstelling tot krantenabonnementen en ledenaantallen van omroepen).
Omroep Max
Misschien doen de paywalls van kranten het ook goed, maar daarover maken ze geen cijfers bekend. En bij de omroepen krijgt alleen omroep Max er leden bij. De Correspondent is Max van het online nieuws.
Dat lidmaatschapsidee is een overeenkomst. Ook bij Max geven ze je idee dat je LID bent van die club. Online heet dat een ‘community’ – veel media bewijzen lippendienst aan het community-idee, maar lang niet iedereen omarmt het met enthousiasme. Terugtwitteren doen ze zelden, op Facebook wordt alleen gepost en een Whatapp-bericht wordt niet beantwoord. De Community als melkkoe… maar ook een melkkoe heeft aandacht nodig.
Facebook
Die community wordt ook door Correspondent ingezet bij het verspreiden van hun producten, het is een ‘soft paywall’, er valt veel te delen en gedeelde stukken kunnen veelal probleemloos (en gratis) worden gelezen. Twitter, maar vooral Facebook is de grote driver achter de traffic naar de website.
En daar vinden ze unieke content. Een must-have voor een effectieve paywall. En gebruiksgemak, ook na weken niet inloggen weet de Correspondent nog wie je bent, je hoeft je huisadres (!) niet op te geven als je lid wordt, ze spammen je niet. (Even opletten Persgroep & TMG.)
(In de Stand van de Nieuwsmedia – presentatie 10 december – onder meer een overzicht van paywalls in Nederland.)