Op krantengebied is Nederland-België in een fikse overwinning voor onze zuiderburen geëindigd. De Persgroep (AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool) wordt de grootste uitgever van Nederland na inlijving van de Wegenerkranten (De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, BN/DeStem, Eindhovens Dagblad, Provinciale Zeeuwse Courant).
De Persgroep koopt ook Limburgs Dagblad en De Limburger (en twee Deense kranten Berlingske Media – zie comment) maar de verwachting is dat die weer snel van de hand worden gedaan.
Dat is goed nieuws omdat alles beter was dan Mecom. Deze Engelse “durfinvesteerder” heeft de Nederlandse kranten vooral gebruikt als melkkoe. Investeringen bleven achterwege, de digitale sprong voorwaarts bleek een verkapte bezuiniging.
Met een oplage oplage van 1.35 miljoen wordt De Persgroep Nederland een mega-uitgever. Maar vooral op regionaal niveau: daar wordt de combinatie AD / Parool / Wegener de absolute marktleider. Alleen in het Noorden (NDC), Noord- en Zuidholland (TMG) en Limburg (MGL) moeten ze andere uitgevers voor zich laten.
Met de Limburgse kranten erbij (en inclusief Metro en Spits, dus de totale verspreide oplage in Nederland) is het marktaandeel van de nieuwe Persgroep 47% – zonder de Limburgse kranten is het 43%.
De ‘oude’ Persgroep heeft een oplage van ruim 700.000 (betaald), de Wegener-kranten zitten samen net boven de 600.000.
Wat gaat De Persgroep doen?
Wie zo’n grote fusie doorvoert ziet vooral kansen bij het terugdringen van de overhead en in besparingen. Op ICT, management, drukken, en vooral op de boven-regionale berichtgeving kan nog fiks bespaard worden: waarom De Persdienst apart in stand houden als AD, Parool, Trouw en Volkskrant ook dergelijke diensten aanbieden, nu bijvoorbeeld aan de kranten van NDC.
De meest gevreesde oplossing is alle titel aan het AD toevoegen, maar zo dom zullen ze bij De Persgroep niet zijn.
De belangrijkste vraag is hoe De Persgroep de regionale verslaggeving gaat versterken en digitaal uitbouwen bij de Wegenerkranten. De papieren oplage van de overgenomen kranten liep het afgelopen kwartaal met 7% terug (vergeleken met zelfde kwartaal in 2013). Digitaal zitten de Wegener-kranten in de Nederlandse achterhoede. Dat wordt het echte klusje voor Van Thillo.
UPDATE – 3 juli
Wat koopt Van Thillo eigenlijk? Het Wegener-concern geanalyseerd in TPO Magazine (28c via Blendle), hier alvast de oplage sinds 2007.