Wegener naar De Persgroep: alles beter dan Mecom

Op krantengebied is Nederland-België in een fikse overwinning voor onze zuiderburen geëindigd. De Persgroep (AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool) wordt de grootste uitgever van Nederland na inlijving van de Wegenerkranten (De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, BN/DeStem, Eindhovens Dagblad, Provinciale Zeeuwse Courant).

De Persgroep koopt ook Limburgs Dagblad en De Limburger (en twee Deense kranten Berlingske Media – zie comment) maar de verwachting is dat die weer snel van de hand worden gedaan.

Dat is goed nieuws omdat alles beter was dan Mecom. Deze Engelse “durfinvesteerder” heeft de Nederlandse kranten vooral gebruikt als melkkoe. Investeringen bleven achterwege, de digitale sprong voorwaarts bleek een verkapte bezuiniging.

Met een oplage oplage van 1.35 miljoen wordt De Persgroep Nederland een mega-uitgever. Maar vooral op regionaal niveau: daar wordt de combinatie AD / Parool / Wegener de absolute marktleider. Alleen in het Noorden (NDC), Noord- en Zuidholland (TMG) en Limburg (MGL) moeten ze andere uitgevers voor zich laten.

Met de Limburgse kranten erbij (en inclusief Metro en Spits, dus de totale verspreide oplage in Nederland) is het marktaandeel van de nieuwe Persgroep 47% – zonder de Limburgse kranten is het 43%.

markt_2014

De ‘oude’ Persgroep heeft een oplage van ruim 700.000 (betaald), de Wegener-kranten zitten samen net boven de 600.000.

persgroep_wegener

Wat gaat De Persgroep doen?

Wie zo’n grote fusie doorvoert ziet vooral kansen bij het terugdringen van de overhead en in besparingen. Op ICT, management, drukken, en vooral op de boven-regionale berichtgeving kan nog fiks bespaard worden: waarom De Persdienst apart in stand houden als AD, Parool, Trouw en Volkskrant ook dergelijke diensten aanbieden, nu bijvoorbeeld aan de kranten van NDC.

De meest gevreesde oplossing is alle titel aan het AD toevoegen, maar zo dom zullen ze bij De Persgroep niet zijn.

De belangrijkste vraag is hoe De Persgroep de regionale verslaggeving gaat versterken en digitaal uitbouwen bij de Wegenerkranten. De papieren oplage van de overgenomen kranten liep het afgelopen kwartaal met 7% terug (vergeleken met zelfde kwartaal in 2013). Digitaal zitten de Wegener-kranten in de Nederlandse achterhoede. Dat wordt het echte klusje voor Van Thillo.

UPDATE – 3 juli

Wat koopt Van Thillo eigenlijk? Het Wegener-concern geanalyseerd in TPO Magazine (28c via Blendle), hier alvast de oplage sinds 2007.

wegener2014

Auteurs

5 comments

  • One minor correction:
    De Persgroep did not only buy two newspapers in Denmark – they bought Berlingske Media, which is one of the two dominant newspaper publishing houses (the other one is JP/Politikens Hus) and publishes numerous different newspapers. The most important ones are broadsheet Berlingske and tabloid B.T. (both are among the most read newspapers in Denmark), and in addition to these two newspapers Berlingske Media also publishes Weekendavisen (weekly elitist), Kids’ News (weekly for children), and 24 local or regional papers as well as a long line of digital services.

  • Hi Aske,

    Thank for commenting. In the Netherlands the general feelings is that De Persgroep will sell the Danish properties as they are not too happy with pubishing papers they can’t read. What’s the opinion in Denmark on this issue?

  • Denk dat het echte klusje voor Van Thillo een managementdingetje gaat worden. PCM werd in fases directief ingelijfd, dat is wat anders met zoveel verschillende titels van Wegener en MGL. Het wordt nu heel veel bordjes draaiend houden, niet onmogelijk, wel een aandachtspuntje.

  • The perspective of De Persgroep selling Belingske Media has not really been brought up yet here in Denmark, where most people are just pleased that the old publishing house will soon be owned by someone with a publicist mindset rather than by Mecom. The general assessment seems to be that being owned by DP is good for BM who will now have better conditions for upholding high journalistic standards – but that DP would sell BM is not on the Danish agenda.
    However, there has been reports that DP only bought BM because they had to acquire the whole package, so to speak, in order to get Wegener. If that is true (and I see no reason it should not be), a sale in the near future is certainly a likely way forward.

  • @Paul
    Bij Wegener wel verschillende titels maar in feite één krant – het hele niet-regiodeel komt van De Persdienst (o.l.v. oud vk-adjunct Jan ‘t Hart). MGL zou meteen doorverkocht moeten worden, althans, Van Thille heeft gezegd dat De Persgroep mee wil werken aan die verkoop. Dat is niet precies hetzelfde als een toezegging. Misschien wil Van Thillo zijn concurrenten van het Mediahuis (Concentra) niet al te snel van dienst zijn.

    @Aske
    De Persdienst is not too keen on publishing papers in a language they can’t read. They always concern themselves with the content, which would be difficult. And a sale would result in lowering the price – they did the same in in the Netherlands in 2009 whne they bought PCM and sold one of the papers, NRC, after that.