Wat moet weg bij Weekbladpers: Opzij? J/M?

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Wouter van der Meulen, uitgever van Opzij, weet niks van het opheffen van Opzij volgens de Volkskrant. Hij was er vooral verbaasd over dat de tweet van Max Pam meteen tot waarheid werd bestempeld. Dat de Rabobank een pittig gesprekje met de uitgever aan het voeren is lijkt overigens wel degelijk het geval.

Of dat tot sluiting van titels zal leiden is nog onduidelijk, eind november moet de nieuwe “strategische koers” duidelijk zijn.

Maar er is wel wat aan de hand met de titels van de Weekbladpers. Net als bij andere uitgevers dalen de oplagen en de advertentie-inkomsten.

Vergeleken met 2000 is de totale oplage fors gestegen, vooral dankzij de lanceringen van Happinez, Hoe overleef ik en Yoga Magazine; en de groei van Psychologie Magazine. Andere lanceringen SisJ/M Pubers en Hollands Diep waren minder succesvol (De Liefde bestond minder dan een jaar en zit niet in grafiek).

Maar de laatste twee jaar gaat het hard, de totale oplage daalde met 9% in 2013. VI, Psychologie Magazine, Vrij Nederland en J/M verloren meer dan 10%. Maar de vergelijking gaat enigszins mank omdat de eerste 6 maanden van 2013 met het hele jaar 2012 worden vergeleken. De zomermaanden (en soms december) zijn voor sommige titels extra goed. VI doet het in even jaren altijd beter. In 2012 daalde op de oplage met 13% maar daar zit ook het staken van Hollands Diep bij.

 

weekbladpers

De betaalde oplage is natuurlij kmaar één deel van het verhaal; de advertentieopbrengsten dalen zeer waarschijnlijk nog veel sneller.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.