Op 5 juni worden de eerste Prijzen voor de Internetjournalistiek uitgereikt. Zo heten ze, niet de Gouden Pixel. Maar waarom is er zo’n prijs? Is Internetjournalistiek zo bijzonder dat er een aparte prijs nodig is?
Journalistiek is journalistiek. En het maakt niet uit of het op papier, online, op tv of radio gebeurt. Het moet relevant zijn, onafhankelijk en goed gemaakt. Die stelling is te verdedigen. Internetjournalistiek is gewoon journalistiek.
Maar Internetjournalistiek is ook anders. Bloggen is een vak apart. Datajournalistiek ook. Je moet rekening houden met links en navigatie, met integratie van foto’s, animaties, visualisaties, audio en video. Interactie met gebruikers en integratie met sociale media is belangrijk. Snowfallen – dankzij de New York Times nu een werkwoord – kan alleen maar online.
Waar journalistiek traditioneel gedomineerd werd door kranten, tijdschriften en omroepen, zijn er nu groepsblogs, online-only media en digitale magazines. Bij de genomineerden zitten Volkskrant en NRC maar ook Sargasso, nu.nl, dichtbij.nl, Tweakers, Joop.nl, FTM en De Correspondent. Dus toch aparte prijzen.
Hoe bijzonder, hoe goed, hoe urgent, hoe scherp, hoe data-rijk en hoe snowfallig ze zijn kan je zelf beoordelen, hier de links naar de 12 genomineerden.
Onderzoeksjournalistiek:
- Joost Schellevis (Tweakers): Wifi-tracking: winkels volgen je voetsporen (hoe Dixons en Mycom het winkelgedrag van hun klanten volgen).
- Jesse Frederik en Tamara Woestenburg (De Correspondent): Hoe een Amerikaanse zakenman miljoenen verdiende aan het failliete Aldel (hoe de Amerikaanse investeerder er wel uitsprong bij de aluminiumfabriek).
- Eelke van Ark (Follow The Money): De achterkamertjesdeal van zorgorganisatie Sensire (hoe een zorgorganisatie met hulp van gemeenten door de mazen van de wet probeert te glibberen).
De Beste Column / het Beste Opiniestuk:
- Gabrielle Jurriaans (Sargasso): Houd eens op over toptalenten (open brief aan Sander Dekker).
- Ancilla Tilia (Joop.nl): Lieve Gordon (Over een ontspoord tv-gesprek).
- Jesse Frederik (Follow The Money): Goede ideeën van dode liberalen (De visie van Mark Rutte).
Het journalistiek project dat het beste gebruikmaakt van de mogelijkheden van nieuwe media:
- Jeroen Visser, Martijn van Tol, Aart Jan van der Linden, Kadir van Lohuizen, Carlijne Vos, Bonno Lange en Thijs Balder (Volkskrant.nl en OneWorld): Raakt de chocolade op? (De vraag naar cacao stijgt, het aanbod stagneert).
- Lex Boon, Koen Smeets, Milo Vermeulen, Aloys Oosterwijk, Arjan de Jongh en Michele Hutchison (NRC.nl): De kunst van het stelen (de roof uit de Kunsthal in Rotterdam).
- Dichtbij.nl: Kies dichtbij (platform waar politici en kiezers met elkaar in gesprek gingen over lokale onderwerpen).
De Beste Datajournalistiek:
- Jerry Vermanen (NU.nl): Relatief veel fatale ongevallen in verkeer Zuidwest-Nederland (verkeersdoden in Nederland).
- Jaap Walhout (Sargasso): Aardbevingen in Groningen (het verhaal achter de aardbevingen).
- Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn (De Correspondent): Hoe je onschuldige smartphone bijna je hele leven doorgeeft aan de geheime dienst & Big Business is watching you (welke digitale gegevens van ons worden verzameld).
De Prijzen voor de Beste Internetjournalistiek zullen donderdag 5 juni vanaf 20.00 uur uitgereikt worden in Dauphine in Amsterdam. De jury bestond uit Jeroen Wollaars, Hella Hueck, Bart Brouwers en Piet Bakker (bovengetekende).