War on Google

Wie oorlog op internet wil, moet oorlog met Google maken. En dat is wat uitgevers in enkele landen doen: Google moet betalen voor content of stoppen met het overnen en linken naar die content. De natte droom: Google maakt je site vindbaar en betaalt daar ook nog eens voor.

De meest recente strijd vindt plaats in Brazilië. Vrijwel alle krantenuitgevers willen niet meer door Google Notícias gevonden worden. Op de site nu nieuws van websites, tijdschriften en omroepen (en van kranten die niet meedoen aan de actie).

De move was een reactie op de weigering van Google om uitgevers financieel te compenseren voor het gebruik van hun content op Google nieuws. Google weigert dat categorisch omdat men vindt dat er juist bezoekers naar de sites van de kranten gestuurd worden.

Zoekmachinebelasting
Ook in Duitsland is het oorlog tussen Google en de uitgevers. Daar is een belasting in voorbereiding die zoekmachines wil laten betalen als ze de kop en de eerste paragraaf van een artikel overnemen.

In Frankrijk dreigt Google te stoppen met het opnemen van Franse nieuws-sites als de wetgeving van de nieuwe regering wordt ingevoerd waarbij zoekmachines ‘internet-belasting’ moet gaan betalen. Google France stelde daarop dat de maatregel “would be harmful to the Internet, Internet users and news websites that benefit from substantial traffic”.

Bizarre oplossing
Belgische Franstalige en Duitstalige uitgevers ondervonden hoe machtig Google is. Via een wetswijzing werd Google verboden om in Google Nieuws content van Belgische dagbladuitgevers op te nemen. Google reageerde door alle content ook uit Google Search te verwijderen. Dat was niet de bedoeling, nu zijn de kranten terug in Search maar niet in Actualités. Een bizarre oplossing: Nieuws heeft geen reclame, Search wel.

Volgens uitgevers (ook de Nederlandse, die via de Commissie Brinkman al eens een proefballonntje oplieten over internetbelasting) is ‘Nieuws’ content-aggregatie, terwijl Search content vindbaar maakt. Als dat het geval is, zouden uitgevers Google juist moeten betalen voor dat vindbaar maken. De hoeveelheid content die Nieuws aggregeert is overigens minimaal, mis je daardoor bezoekers?

De vraag is hoe gelukkig de Belgische en Braziliaanse uitgevers zijn met hun onvindbaarheid op Google Nieuws: hebben ze nu meer bezoekers op hun website?

Niet-gevonden worden door Google is overigens geen kunst, dat gaat via een robots.txt bestand. Belasting is natuurlijk veel fijner: gevonden en betaald worden.

Auteurs

3 comments

  • Herman Wolswinkel

    Nieuwsuitgevers – en dat geldt voor Nederlandse even goed als voor buitenlandse – maken bezwaar tegen het zonder toestemming opgenomen worden in de nieuwsaggregatiedienst van Google (Google Nieuws). Een vorm van copy-pasten waarvoor je gewoon toestemming zou moeten vragen. Aan de vraag of daar vervolgens een vergoeding tegenover zou moeten staan, is bij mijn weten nog nooit een uitgever aan toegekomen, omdat Google überhaupt geen toestemming vraagt.

    Weigering van opname in de ene dienst, Google Nieuws, zou niet automatisch mogen betekenen dat je onvindbaar bent in de andere dienst, Google Search. Uitgevers vragen voor Google Search gewoon een behandeling zoals elke andere willekeurige website. Met een marktaandeel van 95% in online search behoort een marktpartij dusdanig verantwoordelijk te handelen zoals hoort bij een dominante marktpartij. Het schrappen uit Google Search – dus feitelijk het niet langer bestaan in online search – past daar m.i. niet bij.

    En om het ingewikkeld te maken: de service Google Nieuws en Google Search zijn verweven (bv. http://www.google.nl/#hl=en&sclient=psy-ab&q=schalkwijk&oq=schalkwijk&gs_l=hp.3..0i3j0l3.12955.13989.4.14133.10.7.0.3.3.0.98.357.7.7.0.les%3B..0.0…1c.1.qGjMqWkpB_Q&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=2d99481a745e4aad&bpcl=35466521&biw=1280&bih=911), wat de keuzeruimte voor uitgevers om wel of niet deel te nemen aan de nieuwsaggregatiedienst van Google nog verder beperkt.

    • Herman Wolswinkel

      Sorry, korte link werkt handiger.. http://j.mp/SgjT0k

    • In België blijkt het dus te kunnen: niet in Nieuws, wel in Search. Via robot.txt ben je overal onvindbaar wat inderdaad niet handig is.

      Cruciaal zijn de tegengestelde redeneringen van Google (uitgevers verdienen aan ons omdat wij bezoek genereren) en uitgevers (Google steelt van ons omdat wij door Google Nieuws bezoek mislopen).

      Het Belgische voorbeeld is zo instructief omdat het mogelijk zou moeten zijn een prijskaartje aan die redeneringen te hagen: wie heeft geijk?