Waarom de meeste journalistieke innovaties jou en mij nooit bereiken

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Het korte antwoord op bovenstaande vraag is: het ontbreken van een design strategie. Een aanpak die door de hele organisatie wordt omarmd. Althans, als we een van de meest ervaren designers van gerenommeerd consultancy bureau Adaptive Path moeten geloven.

Een praktisch en uitgebreid antwoord vind je in hun presentatie hieronder. Deze legt wat mij betreft haarfijn bloot waarom, wanneer, waar, door wie en hoe (ideeen voor) journalistieke innovaties bij bestaande nieuwsmedia vaak al dead on arrival zijn:

Presentatie Design Strategy, Adaptive Path

 

Zo helpt het design maturity model goed om de kans van slagen van nieuwe projecten binnen een organisatie te inventariseren, maar uiteindelijk vooral ook om succes te vergroten.

Design maturity model van Adaptive Path

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Waar zit jouw organisatie in bovenstaand model als het gaat om echt aanwezige competenties en waardering van design?
  2. Hoe complex zijn (en tot waar reikt de impact binnen de organisatie) van innovatie-projecten?

Matcht dat? Zo nee, dan is dit je antwoord op de vraag in de titel! Zo ja, check bovenstaande presentatie eens. Wil je hier verder mee, heb je vragen? Nodig dan mensen van ons lectoraat uit!

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.