Het korte antwoord op bovenstaande vraag is: het ontbreken van een design strategie. Een aanpak die door de hele organisatie wordt omarmd. Althans, als we een van de meest ervaren designers van gerenommeerd consultancy bureau Adaptive Path moeten geloven.
Een praktisch en uitgebreid antwoord vind je in hun presentatie hieronder. Deze legt wat mij betreft haarfijn bloot waarom, wanneer, waar, door wie en hoe (ideeen voor) journalistieke innovaties bij bestaande nieuwsmedia vaak al dead on arrival zijn:
Zo helpt het design maturity model goed om de kans van slagen van nieuwe projecten binnen een organisatie te inventariseren, maar uiteindelijk vooral ook om succes te vergroten.
Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Waar zit jouw organisatie in bovenstaand model als het gaat om echt aanwezige competenties en waardering van design?
- Hoe complex zijn (en tot waar reikt de impact binnen de organisatie) van innovatie-projecten?
Matcht dat? Zo nee, dan is dit je antwoord op de vraag in de titel! Zo ja, check bovenstaande presentatie eens. Wil je hier verder mee, heb je vragen? Nodig dan mensen van ons lectoraat uit!