Waarom eigenlijk geen lokaal mediafonds?

Echte problemen zijn er nog niet met de nieuwsvoorziening in Leiden. Er is het Leidsch Dagblad, er is Omroep West, Steutelstad, Unity, Leiden TV , het Witte Weekblad en het Leids Nieuwsblad (en er was Leiden.nu en Dichtbij Leiden), maar het kan natuurlijk beter. 

En dat ‘beter’ zou dan een Stimuleringsfonds voor lokale journalistiek moeten zijn. De Universiteit Leiden kreeg de opdracht om dat te onderzoeken, maar de gemeenteraad moet erover beslissen.

Het ligt gevoelig: overheidsgeld voor journalistiek. De subsidiëring van de publieke omroep is velen al een doorn in het oog, maar aan de andere kant worden print-media gesteund door een laag BTW-tarief van 6% (online media betalen gewoon 21%). En er is een landelijk stimuleringsfonds, een fonds bijzondere journalistieke producties en lokale initiatieven, bv. in Friesland en in Limburg.

UPDATE: de NVJ heeft een enquête uitgezet bij haar leden over steun aan pers, o.a. over een lokaal mediafonds. 

In Het Parool pleitte Mi Lei Vos onlangs ook voor een lokaal mediafonds. De SP-fractie in Noord-Holland wil dat de provincie meer gaat adverteren in lokale kranten. Het is kennelijk een dingetje… maar hoe organiseer je dat?

Kwaliteit, diepgang en impact

In Leiden deden Jaap de Jong en Willem Koetsenruijter een poging.

Het fonds moet volgens de onderzoekers ‘op afstand opereren’, over voldoende geld beschikken en een ruime looptijd hebben. De aanvraagprocedure moet ‘licht en transparant’ zijn.

Projectvoorstellen moeten kwaliteit en diepgang hebben, de producties moeten ‘impact’ hebben, over Leiden gaan en in bestaande media worden gepubliceerd.

Dat leverde uiteraard onmiddellijk discussie op: wat is een ‘lichte procedure’ als je vervolgens allerlei voorwaarden stelt, en hoe stel je ‘kwaliteit’, ‘diepgang’ en ‘impact’ vast. En wat zijn ‘bestaande media’? Ook blogs en websites?

Schiet de markt tekort?

Maar dat allemaal omzeilt de principiële vraag: moet de overheid de nieuwsvoorziening financieel ondersteunen? Gaat de overheid zich dan toch niet met inhoud bemoeien? Tegenwoordig lijkt overheidssteun voor nieuwsvoorziening geen taboe meer. De overheid subsidieert allerlei zaken die men waardevol vindt en waar de markt tekort lijkt te schieten, dus waarom nieuwsvoorziening niet?

En als de markt ergens tekort lijkt te schieten is het wel op bij de lokale nieuwsvoorziening.

(Op de foto boven prof. Jaap de Jong tijdens zijn presentatie van het onderzoek.)

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer

Thema's

Research &
automatisering

De veranderende researchpraktijk en de rol van AI

Belevenis-
journalistiek

Digitale storytelling en het effect op de consument

Nieuws-
consumptie

Verschillende vormen van nieuws en het effect ervan

Innovatie
in onderwijs

Journalistiekonderwijs in een veranderende wereld

Lokale
journalistiek

Ontwikkelingen op het gebied van lokale media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.