Waar gaat de journalistiek naartoe? Het Jarvis-scenario

Op Medium schreef Jeff Jarvis een schurend artikel (8 minute read) over ‘toekomsten‘ van de journalistiek, toegesneden op de VS, maar met genoeg raakvlakken met de vaderlandse situatie.

Jarvis is niet de eerste en laatste die zich met de onzekere toekomst van het vak bezighoudt, hij refereert in zijn bijdrage onder meer aan The Story So Far: What We Know About the Business of Digital Journalism (Columbia School of Journalism) en Post-Industrial Journalism: Adapting to the Present van Emily Bell, Clay Shirky en Chris Anderson. Allebei meer dan lezenswaardig.

Maar Jarvis gaat een stapje verder: “I now want to look to the future. Or rather, I want to examine many possible futures. I don’t want to predict where journalism will go. But I do want to imagine where it can go next and what is possible in the future.”

De journalistiek (eigenlijk: media) hebben fasen doorlopen, van shovelware plaatsen (print content één op één online) naar multimedia storytelling.

Jarvis is menigmaal beschuldigd van overoptimisme, hij predikt vooral over de wonderen, de mogelijkheden, de kansen, de participatie-opties, de nieuwe diensten en de service van online nieuws, en heeft het daarmee niet begrepen op de gevestigde machten (media): “So, smartass, now that your damned beloved internet has ruined news, what next?”

Jarvis weet ook niet hoe de toekomst eruit ziet, maar hij ziet wel trends:

  • journalism must learn how to get into the relationship business (media moeten de relatie met en de rol van het publiek tot het publiek speerpunt maken)
  • the article is the atomic unit and necessary product of news and that journalists are storytellers (dus niet: het medium of het nieuwsmerk)
  • we must examine new efficiencies in what will surely be smaller, post-monopoly news enterprises (nieuws bij deze ondernemingen vooral service aan een community)

Dat laatste is ‘key’ volgens Jarvis: journalism is helping a community better organize its knowledge so it can better organize itself. En dat is toch wel een andere orientatie dan we nu bij veel media vinden. Media zijn sowieso niet zo belangrijk voor Jarvis, en als het al media zijn, zijn ze niet alleen anders maar ook kleiner dan de gevestigde media.

Inmiddels is ook het tweede deel van Geek Bearing Gifts verschenen.

 

 

 

Auteurs

Een reactie