De VR-uitdaging voor de journalistiek

Wordt het nog wat met VR? Vorige week vroeg ik tijdens een borrel een hoofdredacteur van een groot Nederlands nieuwsmerk naar hun ideeën over ‘Virtual Reality’. “Daar doen wij niks mee”, bromde hij, “wij doen aan echte realiteit”. Case closed

Deze week kwam ‘VR for News: The New Reality?‘ uit, een studie van het Reuters Institute for the study of Journalism, geschreven door Zillah Watson, die bij de BBC verantwoordelijk was voor VR-ontwikkeling.

Zij doet er iets langer over (46 pagina’s) maar ook na het lezen van haar relaas overheerst voorzichtigheid, het is een… “challenge”, het is niet alleen een challenge, zelfs het verboden woord “problem” komt een paar keer in het rapport voor.

“Both the news and tech industries are aware of the challenges that need to be overcome. To bring audiences the many benefits of VR, they need to continue to work together to solve these problems.”

Voor VR for News interviewde Watson 20 leidinggevenden van grote Europese (Blick, Guardian, Dagens Nyheter, Sky, Bild, Die Welt) en Amerikaanse (AP, WSJ, NYT, Huffington Post) media-organisaties.

Het rapport bevat voorbeelden van VR- en 360-producties (links naar) en gaat ook in op kosten, apparatuur en software.

Wat zijn de uitdagingen en problemen?

Ten eerste de kosten, VR blijft voor kleinere organisaties vrijwel onbereikbaar. Dat geldt overigens niet voor 360-technologie, die is wel degelijk binnen bereik gekomen.

Een grote vraag blijft welke content eigenlijk geschikt is voor VR en hoe je dat doet. Watson pleit ervoor de technologie ondergeschikt te maken aan de journalistieke boodschap.

“most news organisations admit that there is still not enough ‘good content’ to drive an audience.”

De hamvraag blijft de betrokkenheid van het publiek, hoe zorg je ervoor dat het publiek daadwerkelijk betrokken raakt (en ook bereid is te betalen voor de content).

“VR news still has a poor understanding of its audience both in terms of content, content discovery, and attitudes to the technology and hardware.”

“monetisation remains a central challenge for news VR: no one has yet cracked either ad- or subscription-based models for making the technology pay.”

Het rapport is online te bekijken of te downloaden als pdf.

 

(De foto boven is een still uit de 360-video “Climbing 1 World Trade Center: Man on Spire” van de The New York Times.)

Een reactie

  • Doet denken aan de video uit tachtiger jaren waar burgers de vraag werd gesteld wat ze vonden van en of ze behoefte hadden aan een mobiele telefoon. De antwoorden waren niet te rijmen met de inzet van het mobieltje heden.