Visuele Journalistiek: het onzichtbare zichtbaar maken

Graphic redacteur Graham Roberts begint zijn verhaal over visuele journalistiek bij de New York Times aan het Spui in Amsterdam met een citaat van een meisje uit een sloppenwijk die wegdroomt bij een advertentie over een zonnige vakantie. Hij verwijst daarmee naar de multimediaproductie Invisible child: Dasami’s Homeless Life.

De toon is gezet: alles draait om storytelling. Ook bij de inzet van de nieuwste techniek. Of het nu gaat om de spin in de strak geworpen bal van de honkballer, de torsie in de knie van Nadal, de dans van het dirigeerstokje, of de voetbeweging van de duiker die daarmee de schijn weet te wekken de perfecte salto te maken – met sensoren, röntgenstralen, en her en der opgestelde camera’s kun je het allemaal in beeld brengen. Maar het moet wel gebracht worden als een spannend verhaal. Want alleen dan betrek je lezers bij het nieuws.

‘Nee, we vervallen daarmee niet in gimmickry’, zegt Roberts op een vraag naar het nut van al die technische hoogstandjes. Het doel blijft informeren. Context bieden, bewijs leveren en helderheid verschaffen, dat is wat je moet doen met visual journalism.

Of het nu gaat om datavisualisaties, infographics, of ‘motion captures’, het gaat steeds om zichtbaar maken wat je met woorden niet kunt laten zien, opdat de lezer beter geïnformeerd raakt, volgens Roberts.

Immersive storytelling

De New York Times zal zich in de toekomst steeds meer richten op ‘immersive storytelling’: verhalen brengen alsof je er zelf bij bent geweest. Snowfall was daar het begin van. Daarvan is geleerd dat lezers de combinatie van tekst, beeld en geluid als één grote reading experience moeten ervaren.

Zoiets maak je niet in je eentje. Daarvoor moet je samenwerken als de spelers van en strijkkwartet: begrijpen wat de ander doet en daarop aansluiten.

Kunnen wij dat hier nou ook? vraagt moderator Mirjam Prenger. Ze geeft zelf het antwoord: ga aan de slag, gebruik de software die er is, experimenteer ….

Of dat voldoende is? Zelf besluit ik om positief te reageren op het verzoek dat ik vandaag per post kreeg van de VPRO om naast mijn lidmaatschap ook donateur te worden, opdat de omroep al die mooie nieuwe dingen kan blijven maken.

Auteurs