Visualisaties maken begint bij een gezamenlijke mind-set

Een jaarverslag dat er aantrekkelijker uit moet zien,  een infographic in de krant die duiding geeft bij een verhaal over de gemeenteraadsverkiezingen, een interactieve visualisatie waarin we na kunnen gaan hoeveel criminaliteit er bij ons in de buurt is. Het gebruik van visualisaties binnen en buiten de journalistiek is hot, maar doordat er verschillende disciplines zoals journalisten, programmeurs en designers mee gemoeid zijn, is het maakproces niet altijd even gemakkelijk.

Vandaag verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Digital Journalism het artikel Visualizing news: make it work van ondergetekende, Gerard Smit en Laura Buijs, waarin wordt gekeken naar het maakproces van visualisaties. Hiervoor is de productie van een zestal visualisaties van A tot Z geobserveerd en zijn er interviews gehouden met alle betrokkenen.

Transformer skills 

Wat we zagen, is dat visualisaties  door verschillende disciplines worden gemaakt, maar zonder goede afstemming of integratie. Terwijl de tekstschrijver bezig is om in begrijpelijke taal de boodschap over te brengen, controleert de data-analist of de cijfers kloppen en bekijkt de vormgever of het past bij de huisstijl van de opdrachtgever. Wat het meest in het oog sprong was de noodzaak voor zogenaamde transformer skills of de vaardigheid om het verhaal of de functie naar het design of de vorm te vertalen en andersom. Maar een voorwaarde hiervoor is dat er een gezamenlijke mind-set van alle betrokken partijen is om elkaars taal en discipline beter te begrijpen.

50 gratis exemplaren

Dit artikel zit achter slot en grendel, maar wij kunnen 50 exemplaren gratis weggeven via de uitgever. Als je geïnteresseerd bent, mail mij: yael.woortman-dehaan@hu.nl.