Verplicht leesvoer voor mediamanagers: Het debacle van DAG.

Bakker, P. (2011, 5 april). Verplicht leesvoer voor mediamanagers: Het debacle van DAG. De Nieuwe Reporter. Book review.

De auteurs van ‘De Laatste Krant – DAG: het miljoenenverslindende huwelijk tussen PCM en KPN’ laten PCM-CEO Bert Groenewegen, het laatst overgebleven lid van de Raad van Bestuur van de Amsterdamse uitgeversreus, fantaseren over een tijdmachine. Graag zou Groenewegen de klok terugdraaien en DAG minder uitbundig in de markt zetten: een lagere oplage, zonder de opgeklopte introductiecampagne en met minder ambitieuze advertentie-inkomsten. Maar die tijdmachine bestaat niet waardoor DAG al binnen een jaar aan het infuus ligt: bezuinigingen, lagere oplage, ontslagen, bedelen bij KNP en PCM om extra geld, minder video, mobiel en web, ANP ingeruild voor Novum, een andere formule, een andere doelgroep en lagere advertentietarieven. De krant komt onder curatele, de hoofdredactie krijgt ‘adviseurs’ opgedrongen terwijl er bij de Volkskrant om kopij en assistentie bij advertentieverkoop moet worden gevraagd.

‘De Laatste Krant’ is al het derde boek over gratis kranten na Govert Schillings ‘Gratis maar niet goedkoop’ en Cornelis van den Bergs ‘Het Complot’ die over De Pers gingen. De Laatste Krant gaat dus over DAG, en ook dit boek zorgt voor rode oortjes of permanente buikpijn, afhankelijk van de positie van de lezer.