journalistiek, hoge school utrecht, school voor journalistiek, datajournalistiek, Facebook, curatie, New York Times, Knight Centre

Verhalen voor vrijdag: verkiezingen, metrics, datajournalistiek en Jeff Jarvis

Regelmatige tweet ik interessante links over journalistiek en journalism studies op het J-lab-account. Maar het is natuurlijk mogelijk dat je dat hebt gemist. Daarom ga ik vanaf deze week proberen om elke week een samenvatting van de allerbeste tweets hier op het blog te posten. Om het weekend mee in te luiden, zeg maar. Dit is de eerste, en ik ben ook nog een beetje opzoek naar de beste vorm – dus als je feedback hebt is dat welkom!

Innovatieve verkiezingen
Met de Britse verkiezingen achter de rug, en een moeilijke formatieperiode te gaan, heeft Journalism.co.uk een overzicht gemaakt van de opvallendste innovaties in de Britse journalistiek tijdens deze verkiezingsperiode. Veel interactieve kaarten, live polls en coalitie-makers. Mijn persoonlijke favoriet is BallotBot, een game die de verkiezingen voor jonge kiezers toegankelijker moet maken.

Slechte cijfers?
Bezoekcijfers, clicks, likes, shares, retweets – social media- en websitecijfers spelen een grote rol bij het binnenhalen van adverteerders, en journalisten worden steeds vaker met deze cijfers geconfronteerd. Uit onderzoek van het Tow Centre for Digital Journalism van Columbia Journalism School in New York, blijkt dat deze cijfers een grote invloed hebben op het moraal van journalisten – een goed bekeken artikel geeft een kik, en een slecht bekeken artikel kan leiden tot minder motivatie.

Invuljournalistiek
Datajournalistiek is hot, dat is dan ook een van de redenen waarom wij onderzoek doen naar de Nieuwswaarde van Datavisualisaties. De overvloed aan data en de populariteit van datajournalistiek hebben geleid tot ontelbare online tools om die data mee te verwerken. Peter Verweij vraagt zich op de Nieuwe Reporter af of dit niet leidt tot invuljournalistiek waarbij de wetenschappelijke principes van data-analyse op de achtergrond raken.

Om te kijken
Jeff Jarvis was afgelopen maand in Europa voor het International Journalism Festival. In zijn keynote beargumenteert hij hoe de journalistiek als dienst zouden moeten worden ingericht. Het oude massamediamodel is dood, maar door nieuwe community-based relaties aan te gaan, te experimenteren met nieuwe vormen en te zoeken naar nieuwe businessmodellen kunnen we de toekomst van de journalistiek zelf vormgeven. Jarvis verwacht dat de impact van het internet op de wereld, net zo groot zal zijn als die van de drukpers op de wereld van Gutenberg – online staat pas in z’n kinderschoenen.

Auteurs