Valse concurrentie tussen krant en omroep?

Het was opmerkelijk, Philippe Remarque en Frank Volmer op één lijn over het persbeleid. De publieke omroep zou op internet de markt voor andere media verpesten, steun was een “anachronisme” volgens Dichtbij-baas Bart Brouwers.

Je kan je er over verbazen dat een discussie die over innovatie zou moeten gaan, als belangrijkste thema het verbieden van concurrentie krijgt; je kan de discussie ‘framen’ als een aanval op de persvrijheid en je kan je afvragen of alle deelnemers inderdaad bij dezelfde paardenfluisteraar langs zijn geweest gezien de opmerkelijke eenstemmigheid.

Stap terug

Maar je kan je ook afvragen wat andere media er mee opschieten als de publieke omroep online een fikse stap terug doet. Max Pam schreef in Het Parool dat hij wel eens wilde weten om hoeveel geld het ging. Joshua Livestro (ex-Buitenhof, ex-AD, ex-VN, ex-Frits Bolkestein, ex- Sarah Palin) wist te melden dat het om inkomsten “tot €200 miljoen per jaar” zou gaan, zich daarbij beroepend op TMG-directeur Frank Volmer. Livestro is misschien een briljant christen-ideoloog, maar rekenen zat niet in zijn pakket. Volmer had het alleen over “veel geld”.

De publieke omroep bereikte in april 59% van de Nederlandse internetters. Als die niet meer bij de publieke omroep terecht kunnen, moeten ze wel naar de krantensites is de redenering.

nos.nl

Maar dat geldt alleen voor de mensen die nieuwssites bezoeken. De bezoekers van Uitzending Gemist, Boer zoekt vrouw, Radar, Kassa, Paul de Leeuw, Man bijt hond, Spoorloos, Vermist, Opsporing verzocht, 2voor12 en tientallen andere websites gaan natuurlijk helemaal niet naar telegraaf.nl of ad.nl.

Nos.nl had in april een bereik van ruim 30%. Eén Vandaag, NOVA, Vandaag de Dag, Brandpunt, Joop en Powned trekken online minder mensen. Maar ook in een uitgeklede teletekst-achtige versie – minder updates, geen weblogs, minder audio en video, minder live, geen extra’s bij bijzondere evenementen – zal NOS nieuws veel bezoekers trekken. Het is nu eenmaal een nieuwsmerk met een reputatie.

Okay, maar als de helft van de helft van de bezoekers overstapt is dat nog steeds veel. Veel van de bezoekers van NOS Nieuws (maar ook van Eén Vandaag, NOVA, Vandaag de Dag, Brandpunt, Joop en Powned) gaan echter al naar andere nieuwswebsites. NU.nl bereikt 38% van de internetters, Telegraaf 27% (alle TMG sites 57%), RTL4 18%, AD 17%, FOK 13%, De Volkskrant en SBS 11%. En daarbij komen nog alle regionale kranten. Gebruikers zullen misschien vaker naar een andere website gaan maar een grote verschuiving zal het niet opleveren.

Joop.nl

De nieuwssites die het meest zullen profiteren van het downsizen van de nieuwssites van de publieke omroep zijn de sites die daar het meest op lijken: nu.nl en RTL4. Telegraaf (“Sylvie van der Vaart in tranen om Rafael”), en AD (“Sylvie en Rafael zaten samen potje te janken”) hebben een ruim nieuwsaanbod maar maken andere keuzes. Bij de Volkskrant is het aanbod beperkt, men stuurt gebruikers liever naar de papieren krant.

Bij die krant zegt men last te hebben van het VARA-initiatief Joop.nl. Die zou concurreren met hun opiniesite. Het checken van die site toont aan dat de Volkskrant daar vooral advertenties voor zichzelf plaatst (VKbanen, de mobiele app, een Volkskrant-abonnement, een masterclass American Politics en gratis studieboeken). Wat willen ze bij de Volkskrant? Twee keer 0 advertenties verkopen?

Marginaal

Maar een beetje extra bezoek kan ook wat opleveren. Helaas, bezoek op internet levert weinig op – niet “veel geld”. Tarieven zijn laag, de kortingen hoog, de concurrentie moordend (niet alleen van nieuwssites, maar ook van Google, Facebook, Hyves, Beslist, Vakantieveilingen, Vergelijk, LinkedIn, Marktplaats, MSN, Hotmail, Kieskeurig, Schoolbank, Startpagina, TVgids, Telefoongids, Buienradar, 9292OV, Funda etc.).

Dat beetje extra bezoek levert marginale inkomsten op. Bij de bezoekers van de websites van de publieke omroep zal dat weinig applaus opleveren. Veel zal verdwijnen of minimaal worden opgezet (NOS-nieuws, Joop.nl, Uitzending Gemist, Boer zoekt vrouw, Radar, Kassa, Paul de Leeuw, Man bijt hond, Spoorloos, Vermist, Opsporing verzocht, 2voor12 en tientallen andere websites) maar andere websites zullen niet in dat gat springen. Dat kan nooit van dat beetje extra bezoek.

Auteurs