Het woord ‘probleem’ is in het dieventaaltje van de moderne manager #notokay. We hebben geen problemen, we hebben ‘uitdagingen’.
Het rapport over de “Private Sector Media and Digital News” staat bol van uitdagingen. De belangrijkste is wel hoe geld te verdienen met mobiele ‘content’. Mobiel is namelijk het platform waarop de nieuwe generaties te vinden zijn.
Met online nieuws is het al lastig om geld te verdienen, maar met mobiel is dat nog veel meer een ‘challenge’.
the mobile advertising market is still much less developed than the desktop advertising market, and this represents a central challenge for the business of mobile news
Het rapport van Reuters Institute for the Study of Journalism is geschreven door Alessio Cornia, Annika Sehl en Rasmus Kleis Nielsen. Zij interviewden 54 CEO’s managers en hoofdredacteuren van 25 “private sector legacy news organisations” (kranten en omroepen) in zes Europese landen (Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en de UK). Ook zijn er andere bronnen over mediagebruik geraadpleegd.
De conclusies:
- Het publiek gaat van offline naar online, snel bij printmedia, langzamer bij tv.
- Commerciële media bereiken meer mensen met nieuws dan publieke media. De online edities van kranten en commerciële omroepen zijn belangrijker voor nieuws dan sociale media.
- 80 to 90% van de inkomsten van kranten komt van print, “even after years of decline in print advertising and circulation and almost 20 years of investment in digital media.” Bij commerciële omroepen zijn de digitale inkomsten nog lager.
- De investeringen in digitaal worden gesubsidieerd door de inkomsten uit de traditionele kanalen
- The business of digital news
- Google en Facebook pakken de bulk van de advertentie-inkomsten
- per gebruiker wordt er weinig verdiend, vooral bij mobiele gebruikers
- steeds meer mensen gebruiken ad-blockers.
- Steeds meer kranten introduceren paywalls, behalve enkele kranten met een massapubliek. Slechts een minderheid van de gebruikers wil betalen.
- Commerciële omroepen kopiëren vooral het traditionele tv-model online (gratis content met advertenties).
- Kranten experimenteren met andere vormen om inkomsten te genereren
- verticals voor niche-publieken
- native advertising en branded content
- e-commerce, business-to-business en offline (events, merchandising)
- Sociale media zorgen voor een groter (en jonger) publiek, maar er zijn wel challenges: geen controle vanuit redactie, het merk kan schade oplopen, de data verdwijnt, aan de loyaliteit wordt getwijfeld terwijl er weinig mee wordt verdiend.
- Veel media experimenteren met formats zoals Facebook Instant Articles en Snapchat Discover maar weten nog te weinig over wat het oplevert. In Frankrijk en Duitsland, doen ze dat trouwens niet
- Iedereen maakt content voor mobiel maar de advertentiemarkt laat het afweten.
- De online video advertentie-markt groeit snel. Veel media investeren in online video productie en curatie (content van derden opnieuw aanbieden), er wordt volop geëxperimenteerd met zaken als virtual reality, 360-video en social video.
Het hele rapport is hier te downloaden.