Twee jaar onderzoek naar immersieve journalistiek afgerond met interactieve website

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Ruim twee jaar lang deed JournalismLab onderzoek naar immersieve journalistiek – een vorm waarin de gebruiker zich ondergedompeld waant in het verhaal. Dit onderzoek in samenwerking met de NOS, KRO-NCRV, NTR, VPRO en Beeld & Geluid leverde niet alleen waardevolle wetenschappelijke resultaten op, maar net zo goed praktische inzichten voor journalisten. Daarom werkten de onderzoekers de afgelopen tijd aan een interactieve website, waarop de resultaten vertaald worden naar begrijpelijke taal. Je ontdekt er wat immersieve journalistiek nu eigenlijk precies is en welke impact het heeft op de gebruiker volgens onze experimenten. Voorbeelden uit internationale media en interviews met makers wereldwijd helpen je op weg als je zelf aan de slag wil. Ook de gebruiker komt aan het woord: wat verwachten zij van een immersief journalistiek verhaal? Wat slaat aan en wat niet?

Deze website staat niet op zichzelf, maar past bij de missie van JournalismLab om wetenschappelijk onderzoek te doen dat bijdraagt aan vraagstukken in de praktijk. Daarom werkt het lectoraat direct en doorlopend samen met mensen die werken in de media, om ervoor te zorgen dat ons onderzoek voor hen van meerwaarde is. Door steeds met hen te schakelen, zorgen we dat onze aanpak blijft aansluiten op de vraagstukken en problemen die spelen in een snel veranderend werkveld.

Neem eens een kijkje op www.immersievejournalistiek.nl. We zijn benieuwd wat je ervan vindt!

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.