Trends in datavisualisatie van A tot Z

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Op 23 januari sprak Andy Kirk, datavisualisatie consultant en auteur van Data Visualization, a successful design process in Utrecht voor studenten van de opleiding Editorial Media Design over de actuele ontwikkeling van informatie visualisatie. We vatten dat hier in acht punten samen.

Analyse

Nu het vakgebied van de datavisualisatie volwassen is geworden, moet het volgens Kirk ook de verantwoordelijkheid nemen om niet alleen cijfers en trends te tonen, maar vooral ook analyse en uitleg te geven, zoals hier gedaan wordt voor de relaties tussen wapenbezit en het aantal moorden. Ook zou er meer gebruik gemaakt moeten worden van data om gericht hulp te kunnen verlenen zoals het Rode Kruis dat deed op basis van de tweets over de orkaan Shandy in New York.

Community

De community die zich bezig houdt met de productie van datavisualisaties is volgens Kirk “a warm and welcome place”.  Via twitter kun je iedereen volgen zoals Andy Kirk zelf: @visualisingdata, Alberto Cairo: @albertocairo en Edward Tufte: @EdwardTufte. Mensen helpen elkaar ook graag met visualisatie problemen, zoals op deze site.

Engagement

Op 21 december publiceerde de New York Times een interactieve infographic waarop je kunt aangeven welke uitdrukkingen je gebruikt waarna je kunt zien waar je vandaan komt. Het was de best bekeken visualisatie van het jaar van de Times. Volgens  Kirk heeft dat te maken met het betrekken van de gebruiker bij de visualisatie. Interactieve visualisaties die antwoord geven op de vraag: Waar sta ik? worden steeds populairder en zijn een prima manier om abstracte informatie aantrekkelijk te presenteren. Een andere manier waarop abstracte cijfers worden omgezet in concrete levens de graphic over het aantal dodelijke slachtoffers van wapengebruik.

Fungraphics

Professionale datavisualizers doen vaak smalend over infographics in de vorm van een posters zoals je die vindt op visual.ly. Toch moet je de kracht van die infographics niet onderschatten, vindt Kirk. Kijk eens naar een simpele flow chart als should I text him? Twintigduizend keer geliked. Of what are the odds? – 27 duizend keer geliked. Van dit soort infographics kun je veel leren over hoe je mensen voor je visuals interesseert.

Samenwerken

Screen Shot 2014-01-24 at 3.25.28 PM

Het maken van datavisualisaties is zo complex geworden dat niemand dat in z’n eentje kan. Kirk onderscheidt 8 vormen van expertise die nodig zijn. Hij gebruikt daarvoor het beeld van 8 petten die betrokken zijn bij de productie. Het succes van een visualisatie hangt voor een groot deel af van effectieve vormen van samenwerken. Toevallig ook het onderwerp van het EPTaS onderzoek.

Storytelling

Hét buzz-woord bij datavisualisatie is ‘storytelling’. Een goed verhaal vertellen met data wordt steeds belangrijker. Hier vind je een lijst van de longform producties in google drive. Bij deze vorm staat de constructie van het verhaal voorop, maar de manier waarop daarbij verschillende media worden ingezet is leerzaam voor iedereen die datavisualisaties maakt.

Techniek

En dan is er natuurlijk de hausse aan software die je kunt gebruiken om data te verzamelen en vorm te geven.  Er zwerven overal lijstjes van handige software rond op internet. Het overzicht dat Kirk zelf geeft is zeer uitgebreid en door een goede indeling ook erg bruikbaar.  Zelf is hij erg te spreken over de open source software Tabula om data uit pdf files te scrapen. Software zoals D3 biedt interessante nieuwe vormen voor visualisatie.

Zintuigen

Er wordt steeds meer gewerkt met het toevoegen van extra zintuigelijke prikkels bij datavisualisaties. Het gebruik van kleur is altijd al een ‘big issue’ geweest, maar wordt alleen maar belangrijker. Maar naast de visuele aspecten wordt er ook steeds meer gewerkt met geluid (en het vinden van stille plekjes), smaak en geur; en natuurlijk ook van de tastzin in de vorm van touch screens.  Ook 3D presentaties horen bij de uitbreiding van de zintuigelijke kant van datavisualisaties.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.