Eugène Tjoa en Yordi Dam hebben op donderdag 14 januari als jurypanel de infographics beoordeeld van studenten van de Hogeschool Utrecht die de minor Editorial Media Design hebben afgerond. Hier en daar werd de boodschap van een visualistie niet duidelijk gevonden, maar in het algemeen waren Tjoa en Dam enthousiast over de producten van de studenten. “Buitengewoon professioneel”, “goede keuze van kleuren”, “slim verbeeld”.
Yordi Dam volgede de minor drie jaar geleden. Hij heeft nu een eigen bureau: LocalFocus en maakt visualisatie voor onder andere NRC Handelsblad, Het Financiële Dagblad, en Nunl. Volgens hem is het niveau van de eindproductie de afgelopen jaren enorm vooruit gaan.
Toekomst
“Wat zie jij nou als de toekomst van datavisualisatie?” vraagt Eugène na afloop aan Yordi.
Yordi neemt een slok uit zijn flesje bier.
“In ieder geval zal het gaan om dingen die je makkelijk op je telefoon kunt zien. Dat is toch de plek waar je het nieuws bekijkt. Het moet eenvoudig zijn, en toch tof om naar te kijken. Ik zie niet zoveel in print. Vooral niet in die overvolle visualisaties. dat is sowieso het probleem bij print. Je hebt teveel ruimte, je wil veel te mooi uitpakken.”
Ook Eugene ziet de toekomst in de eenvoud.
“Eenvoudige, goed communicerende plaatjes die op de juiste plek in het verhaal staan. je ziet dat ook in de New York Times. Sorry dat ik die krant er weer bijhaal, maar zij maken gewoon de beste dingen. Een stuk tekst, een graphic die wat uitlegt, dan weer tekst en een graphic, die weer iets anders uitlegt. Daar gaat het heen: snel, eenvoudig, goed doordacht en goed geplaatst.”