TMG snijdt in regio: HMC-titels worden kopbladen

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Twee maanden na zijn benoeming kan Arjan Paans, de nieuwe hoofdredacteur van de Holland Media Combinatie (Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander) zich opmaken voor zijn eerste clash met de TMG-leiding in Amsterdam.

CEO Van der Snoek wil “centralisatie van essentiële TMG-activiteiten in Amsterdam waardoor het aantal locaties wordt verminderd. De activiteiten van Holland Media Combinatie (HMC) en Telegraaf Landelijke Media (TLM) worden samengevoegd in Amsterdam: verhuizing HMC-hoofdkantoor van Alkmaar naar Amsterdam en sluiting HMC-hoofdkantoor Alkmaar.”

Een krant maken op een plek waar die krant helemaal niet gelezen wordt. De HMC-titels worden namelijk overal in Noord-Holland verspreid, behalve in Amsterdam.

Het is een logische stap: in februari 2105 werd een ‘centraal nieuwsloket’ geïntroduceerd. Alle TMG-titels kregen de beschikking over “de meest relevante content”. In de praktijk: de regionale kranten moesten voortaan het nieuws voor hun eerste (niet-regionale) katern bij De Telegraaf halen. (Plots wordt er in de HMC-titels bijvoorbeeld ook campagne gevoerd voor 130 km rijden op meer wegen – een typisch Telegraaf-item.)

En nu dus de twee stap: als we toch centraal dat katern maken waarom dan niet bij moeder thuis aan de Basisweg.

Wel logisch, maar in Alkmaar is dit voor velen de gevreesde nachtmerrie: hun krant wordt kopblad van De Telegraaf. Wel met een eigen hoofdredacteur, maar waar gaat die dan nog over?

Bij De Telegraaf houden ze de ontwikkelingen bij De Persgroep goed in de gaten. Daar hebben ze hetzelfde kunstje uitgehaald met Wegenerkranten die in het AD geïntegreerd werden – daar wordt het niet-regionale deel in Rotterdam gemaakt. Maar daar stond versterking van de regionale nieuwsvoorziening tegenover. Die belofte ontbreekt vooralsnog bij TMG.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.