TMG-conflict laait op: directie vs. redacties, UPDATE: Exit Vd Snoek

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Je verveelt je nooit bij De Telegraaf. De afgelopen week verhoogde John de Mol zijn bod op de aandelen TMG, maakte hij bekend dat zijn belang was uitgebreid tot 21 procent, en werd hem een hart onder de riem gestoken door Harry de Wit, directeur Landelijke Media, die aan het Financieele Dagblad vertelde dat De Mol’s Talpa de voorkeur had van 30 commerciële managers en specialisten binnen het mediaconcern.

[Update 5/3/2017: De Raad van Commissarissen is voor het bod van Mediahuis gegaan dat op het laatste moment verhoogd is tot €6,00. Ook is CEO Vd Snoek op non-actief gesteld omdat deze voor het bod van Talpa bleef ijveren, waarmee het verhaal dat hij een stroman van John de Mol was nogmaals bevestigd werd.]

De vreugde over de actie van De Wit van korte duur. Het schot voor de boeg van Harry de Wit werd onmiddellijk gepareerd door de redactieraad van De Telegraaf. Voorzitter Dick Springer in het FD:

“Het kloppend hart van De Telegraaf bestaat uit ruim 200 journalisten die dagelijks spraakmakend nieuws brengen. Dat hart bestaat niet uit (commerciële) managers in welke top-30 dan ook.”

Daar kwam vandaag de redactieraad van de regionale tak Holland Media Combinatie (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Gooi- en Eemlander en een groot aantal huis-aan-huisbladen) overheen. Zij willen niet dat hun kranten door John de Mol’s Talpa worden overgenomen. Na gesprekken met zowel John de Mol/Talpa als de Belgische uitgever Mediahuis die samen met VP Exploitatie de aandelen wil kopen, geven de journalisten de voorkeur aan de Belgen.

Naast het conflict tussen directie en redactie is er ook onenigheid tussen de HMC-redacties en hun eigen hoofdredacteur Arjan Paans in wie zij het vertrouwen hebben opgezegd.

En er is een fundamenteel verschil van inzicht tussen de beide grootaandeelhouders Van Puijenbroek (VP Exploitatie) – die samen met het Belgische Mediahuis 59 procent van de aandelen heeft -, en John de Mol (21 procent).

Dat conflict ligt aan de basis van de oorlogssituatie bij TMG. Tussen De Mol en Van Puijenbroek was het in 2014 nog koek en ei toen ze samen de nieuwe CEO Geert-Jan van der Snoek op de troon zetten. Dat had even geduurd omdat beide aandeelhouders elkaars kandidaten afwezen maar Van der Snoek had beider zege.

De liefde is twee jaar later fiks bekoeld. Van Puijenbroek ziet zijn bezit verschrompelen door de immer inzakkende beurskoers en zijn bedrijf uitgehold door het uitleveren van Sky Radio en 538 aan nota bene De Mol. Met de Talpa radio-poot wil De Mol internet-tv maken. En dat wil hij met TMG ook.

Dat Van Puijenbroek met Mediahuis in zee is gegaan, betekent vooral dat hij geen enkel vertrouwen meer in De Mol heeft. De Mol kan met zijn 20 procent overigens wel degelijk veel zand in de machine van TMG strooien – of als losgeld de hele radiopoot opeisen plus een mooie prijs voor zijn aandelen.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.