In september wordt een nieuw leerplan ingevoerd op de Utrechtse School voor Journalistiek. Studenten gaan ‘werkend’ leren om ze voor te bereiden op de beroepspraktijk.
Een vaste baan bij een grote mediaredactie is geen vanzelfsprekendheid meer na het afstuderen. Tijdens de studie wordt daarom nog meer de nadruk gelegd op zelfstandig, multimediaal en creatief publiceren. Onderzoeksvaardigheden, kennis op het gebied van data-journalistiek en design moeten in de praktijk worden gebracht.
Yael de Haan, docent/onderzoeker en projectleider van de werkgroep die het nieuwe curriculum heeft ontwikkeld:
“In het nieuwe curriculum staan vanaf jaar 1 publicabele journalistieke producties centraal. Studenten worden begeleid in het produceren van crossmediale producties waarin veel aandacht is voor het gebruik van data researchtechnieken, innovatieve visuele verhaaltechnieken en het stimuleren van een creatieve, ondernemende mind-set.”
SvJ-directeur Hans de Clercq:
“We zijn op zoek naar nieuwe collega’s: mensen uit de journalistieke wereld die er zin in hebben om te helpen een nieuwe generatie van collega’s op te leiden. We zijn trots op onze studenten. Soms een tikje eigenwijs maar vooral ook bevlogen, ondernemend en creatief. Het overgrote deel vindt dan ook na het afstuderen een baan in de wereld van media en journalistiek. En vaak zijn ze al aan de slag nog voor ze een diploma hebben.”
De SvJ zoekt journalistieke professionals die tijdelijk en parttime willen bijdragen aan het opleiden van een nieuwe generatie collega’s. Heb je een master (of ben je daar mee bezig) en heb je ook actuele ervaring op het gebied van research, data-journalistiek, visualisaties, beeldredactie, design, multimedia, mojo/camjo, TV of radio?
We hebben inmiddels genoeg kandidaten. Het is niet meer mogelijk te reageren.
(Foto uit video van eerste-jaars website Propedizzy over First Issue Grande Finale: de presentaties van concepten van tijdschriften op de SvJ.)