Superlocal in de Javastraat

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

How local can you get? Hyperlocal is wel een hype, maar erg hyper is het meestal niet: een stad, een streek, soms een buurt, maar een straat? Kan dat? 

Dus wel. Filmmaker Marnix verlaat 365 dagen lang zijn Javastraat in Amsterdam-Oost niet. Elke week zet hij ongeveer om de dag een video over de kilometer lange straat online.

Hij is een project waarmee hij zijn straatgenoten hoopt te leren kennen. En gek genoeg blijft het interessant: de gekke buurtfietser, de schoenmaker, de slager, de avondwinkel, de straatvegers, oud-en-nieuw, kerstbomen, detoxen, schaapherders, kermis, paradijsvogels, stroomstoring, St, Maarten, Hooverboards, relatieproblemen…

Journalistiek (is het journalistiek?) zonder concurrentie, zonder voorlichters, zonder persberichten, zonder agenda, gewoon met je ogen open en interesse voor de mensen in je eigen straat.

Marnix moet (mag?) nog tot 1 september (dan fietst hij naar zee en neemt een duik).

Kijk naar het weddingcrashen of naar alles op Jaffa Jaffa:

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.