Studenten aan het werk

Studenten SvJ werken in nieuw eerste jaar voor eigen hyperlocal

Onlangs opende het academisch jaar en ook op de SvJ in Utrecht ging een nieuw studiejaar van start. Dit studiejaar begon daar met een compleet nieuw curriculum. Studenten gaan in het eerste jaar voortaan gelijk aan de slag. Ze leren in een professionele setting werken voor een hyperlokale website.

De SvJ wilde een nieuw curriculum om goed aan te blijven sluiten op de in rap tempo veranderende mediawereld. Studenten moeten in staat zijn om over vier jaar, als ze zijn afgestudeerd, te kunnen werken voor media die nu wellicht nog niet eens zijn uitgevonden. Het doel is dus om afgestudeerden af te leveren die flexibel en ondernemend zijn en een zelflerende houding hebben. Daarnaast moeten afgestudeerde SvJ’ers in de toekomst natuurlijk (nog steeds) het journalistieke handwerk beheersen.

Leeromgevingen

Maar hoe leer je studenten de juiste mentaliteit en tools aan? En welke leeromgeving sluit hierop het beste aan? Samen met een team van docenten heb ik me het afgelopen jaar over die vraag gebogen. Natuurlijk keken we naar de onderwijskundige theorieën. Natuurlijk bespraken we wat er binnen de bestaande cursussen al goed werkt. Maar we konden ook inspiratie opdoen bij collega’s. Ik heb namelijk bij drie communicatie- of mediacursussen onderzoek gedaan naar de leeromgeving en de plek van blended learning daarin.

Uit de interviews en observaties kwam naar voren dat blended learning geen toverwoord is dat alle didactische uitdagingen in een keer oplost. Het gaat nog steeds om het totaalpakket: de rol van de docent, het aandeel van de beroepspraktijk in de cursus, de opbouw van de leerstof en zo kan ik nog wel even doorgaan. Inspiratie was er in ieder geval volop!

Zo zag ik bij een case op de opleiding communicatiemanagement hoe de docent studenten vanaf dag 1 aanspreekt op hun rol als (toekomstig) communicatieadviseur. Studenten gaven aan dat te waarderen en namen hun rol ook serieus. Bij de minor Datavisualisatie zag ik hoe motiverend een realistische beroepstaak kan werken. En bij een opleiding CMD zag ik hoe je met weinig kaders toch meetbare leerresultaten kunt boeken.

Hyperlokale website

Dankzij de kennis en ervaring van binnen en buiten de SvJ staat er nu een compleet nieuw jaar. Het grootste verschil met het oude curriculum is wel dat alle losse ‘vakken’ zijn verdwenen. Studenten doen geen ‘Nieuwsbericht’ of ‘Research’ meer. Zoals dat in onderwijstaal heet: de beroepstaak staat centraal en er wordt ‘geïntegreerd’ gewerkt. Dat houdt in dat studenten nu een semester lang met hun klas/redactie werken voor hun eigen hyperlokale website.

Natuurlijk beheersen studenten niet vanaf dag 1 alle journalistieke vaardigheden. Terwijl ze voor de site werken krijgen ze dus les in researchvaardigheden, schrijven of werken voor AV-media. Belangrijk daarbij is dat alles wat de student leert en doet ervoor moet zorgen dat hij beter wordt in zijn journalistieke werk voor de website. Verschillende docenten met een verschillende expertise helpen de student bij het bereiken van dat doel. Het idee achter de geïntegreerde aanpak is dat de stof meer tot leven komt als studenten niet alleen leren voor de toets, maar dat ze dat doen omdat ze een betere journalist willen worden.

De eerste weken..

Na twee weken onderwijs is er zowel bij studenten als docenten veel enthousiasme te zien. Studenten zijn duidelijk gemotiveerd, ze willen erg graag een mooie website maken! Er is dus al veel geleerd door studenten, maar zeker ook door docenten. Een nieuwe aanpak creëert immers ook nieuwe vragen. Mogelijk kan nieuw onderzoek bij collega’s in de klas zorgen voor meer antwoorden. Ik hou jullie graag op de hoogte van de ontwikkelingen!

Foto: Gert-Jan Peddemors

2 opmerkingen

  • Ik vraag me af hoe het enthousiasme onder de studenten is gemeten? Vrijwel niemand uit klas 2 is enthousiast over het nieuwe curriculum.

    • Bedankt voor je reactie Joey. Ik stuur je zometeen een mail op je studentenaccount.

      Vriendelijke groet,
      Judith Popken