Studenten presenteren infographics

Met animaties duidelijk maken wat papaver voor Afghanistan doet, wat gemeenten met open data kunnen, wat water voor Mozambique betekent. Een jaarverslag in beeld brengen. Droge cijfers laten dansen op het scherm. Meubels uit huizen laten vliegen om jongeren uit te leggen wat ze moeten verzekeren. Life de sporen van een vos volgen. Een app die je door het waterwingebied in Noord Brabant loodst.

Dat zijn enkele projecten waarmee studenten van de Minor Editorial Design de opleiding afsluiten in het maken van infographics en datavisualisaties. Een halfjaar volgden ze lessen aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht en gingen aan de slag met opdrachten van overheid en bedrijven. Met steun van professionele bureaus maakten ze graphics die “een reclamebureau niet beter zou doen” volgens een van de opdrachtgevers.

Cijfers weglaten

Was het echt zo goed? Bij de presentatie werd in ieder geval heftig gediscussieerd over het ethisch gehalte van sommige producties. Mag je cijfers weglaten uit een staafdiagram, omdat je anders geen stijgende lijn krijgt? Durf je je opdrachtgever tegen te spreken? Moet je alleen de successen tonen van een organisatie die startende ondernemers steunt? Zou je ontwikkelingshulp niet ter discussie moeten stellen, ook al vormt dat het bestaansrecht van je opdrachtgever? “Ach,” zei een student, die wat minder florissante cijfers had weggelaten, “je liegt niet, je vertelt gewoon een andere waarheid.”

Opdrachtgevers

De opdrachtgevers zijn tevreden over het resultaat. “De studenten moeten aan zoveel dingen denken,” zegt Maike Molenkamp van de Argumentenfabriek. “Ze moeten zich niet alleen verdiepen in ingewikkelde onderwerpen, maar ook bedenken wat voor een verhaal je daarover vertelt, hoe je dat vorm geeft, welke beelden en kleuren je gebruikt, en hoe je verhaal interactief maakt. En dan moeten ze ook nog de software beheersen om daar een mooi geheel van te maken. Heel bijzonder wat ze na een half jaar opleiding voor elkaar krijgen.”

Maike begeleidde zelf een project waarin studenten in beeld brengen wat een kind kost van crèche tot afstuderen. Hierin kun je zelf aangeven welk weg een kind volgt, door verschillende keuzemogelijkheden aan te klikken. De kosten verschijnen op een kassabon onder in beeld. In het voorbeeld was dat € 109.257,80.

Voetbal op hakjes

Het luidste applaus klinkt voor de voetbal-app die studenten hebben gemaakt voor het ontwerpbureau Inspiring Data. De opdracht was ‘iets te doen’ met voetbaldata. “Niet weer iets voor mannen,” dachten de studenten, en ontwierpen de app Corner. Voetbal op hakjes voor vrouwen die niet van voetbal houden. Maar wel samen met hun vriend naar een wedstrijd willen kijken.

Wat laat je dan zien? De studenten gebruikten de stijl en onderwerpen van het blad Glamour – fashion, beauty, lifestyle. Je kunt klikken op de knapste speler van een team. Dan zie je niet alleen een mooie man, maar ook waar en wanneer hij heeft gescoord en welke auto’s hij bezit. Wil je als kenner overkomen, dan klik je op de onderwerpen ‘panna, ‘schwalbe’ of ‘lobje’. Of je zoekt op wat ‘buitenspel’ betekent. Om je daarna weer te verdiepen in de outfit van Sylvie van der Vaart, die je direct, in goedkope variant, online kunt bestellen.

“Dat kun je direct vermarkten,” roept een docent uit de zaal. Het probleem is alleen dat de plaatjes uit de app her en der van internet zijn geplukt. Er moet dus nog wel iets worden geregeld over de rechten.

Het onderwijs over infographics wordt ondersteund door onderzoek binnen de kenniskring Communicatie en Journalistiek in het project Every Picture Tells a Story dat samen met MKB partners wordt uitgevoerd.

 

Auteurs