Journalismlab_karenpalmer_riot

‘Storyteller from the future’ Karen Palmer over immersieve journalistiek

Geschreven door Luca Berghuis

Voor het onderzoek Immersieve Journalistiek en het Betrokken Publiek hebben de onderzoekers wereldwijd 16 makers en experts van immersieve journalistiek geïnterviewd. In onze blogserie zetten we steeds een interview in de spotlights. Dit keer de Engelse Karen Palmer, kunstenaar, filmmaker en ‘storyteller from the future’.

Palmer maakte in 2017 de film RIOT: een immersieve, responsieve installatie. Met 3D-geluid, gezichtsherkenning en artificial intelligence (AI) navigeer je door een opstand. ‘Een film die terugkijkt’, vertelt Palmer. ‘Met gezichtsherkenning en AI wordt de emotie van de individuele kijker gelezen, dit bepaalt welk verhaal de kijker verder te zien krijgt. Zo probeer ik het publiek bewust te maken van hun onbewuste gedrag.’

Kiki de Bruin interviewde Palmer over de toekomst van immersieve technologieën binnen de journalistiek.

Waarom is het voor jou belangrijk om te experimenteren met nieuwe storytelling technologieën?

“Het gaat mij niet om nieuwe technologie, maar om hoe het wordt gebruikt. Je moet als persoon bewust zijn van hoe je technologie inzet. Je kunt ervoor kiezen om een oppervlakkig verhaal te maken, dat veel media-aandacht krijgt. Ik wil mensen juist bewust maken van dingen, en daarvoor zet ik immersieve storytelling technologieën in. Hierdoor is het mogelijk mensen nader tot elkaar te laten komen, in een tijd waar mensen steeds verder uit elkaar drijven.”

“Als journalist zou ik immersiviteit zien als een verlengstuk, een extra pen om mee te schrijven”

Hoe past immersiviteit binnen de journalistiek?

“Als je het nieuws niet immersief maakt, denk ik dat het te traditioneel is voor de samenleving waarin we leven en voor de aandachtsboog van mensen. Alles wordt meer immersief – gamen, films – als journalistiek niet immersief wordt, zal het achterblijven. Hier moet je als journalist op inspelen. Ik zeg niet dat er geen ruimte is voor traditionele journalistiek, maar populaire cultuur beweegt nu eenmaal die kant op. De toekomst van immersieve journalistiek is dat het toegang geeft tot ervaringen. Je geeft mensen toegang tot de directe bron, en zo tot de waarheid. Als journalist zou ik immersiviteit zien als een verlengstuk, een extra pen om mee te schrijven.”

Een probleem waar veel journalistieke organisaties tegenaan lopen is het bereiken van je publiek. Hoe bereik jij je publiek?

“Het is belangrijk om je productie op je publiek aan te passen. RIOT is een enorme installatie wat niet overal toegankelijk is. Daarom ben ik nu aan het kijken hoe ik het naar telefoons kan verplaatsen. Iedereen is vergroeid met zijn of haar iPhone daar moet je wat mee doen. Door het ook beschikbaar te maken voor telefoons, wordt het toegankelijker voor iedereen.”

“Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om samen te werken met andere experts, we tillen elkaar tot een hoger niveau.”

Vanuit jouw expertise gezien, wat maakt een goed immersief verhaal?

“Ik realiseerde me dat samenwerken erg belangrijk is, we leven niet meer in een wereld van één sector. Samenwerken is erg belangrijk voor zelfplooiing en groei in mijn werk. Ik creëer ervaringen waarbij ik mensen bewust wil maken van hun onbewuste, maar ik weet niets van psychologie. Door bijvoorbeeld samen te werken met een professor in psychologie van NYU krijg ik cruciale inzichten in mijn eigen werk. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om samen te werken met andere experts, we tillen elkaar tot een hoger niveau.”

 

Lees hier alle interviews met makers en experts van immersieve journalistiek.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *