Storysharing, pizzaporno en een klein pleidooi voor de internetantropologie

Storytelling is uit, storysharing is in. Dit zinnetje of iets in de trant is me in afgelopen weken een paar keer door oog en oor gekomen. Het verwart maar intrigeert ook. Want hoe kan je nu verhalen delen die niet verteld zijn? Welke verhalen delen mensen, welke niet? Waarom delen ze? En wat betekent die verplaatsing van het zwaartepunt van de maker naar de distributeur – voor ons beeld van de wereld bijvoorbeeld en voor de journalistiek? Zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen.
Storysharing is hoe dan ook fascinerend. Dit blijkt onder meer uit het prachtige project Why we post van het Londense University College (UCL). Dat project bestaat uit negen boeken, stuk voor stuk gratis verkrijgbaar, over even zo vele antropologische onderzoeken die op verschillende plekken ter wereld verricht zijn naar rol en betekenis van sociale media. Elk boek is gebaseerd op vijftien maanden veldresearch. Onderzocht werden een stad én een dorp in China, een stad in Turkije, een gemeente in Chili, een stad in Trinidad, een dorp in Engeland, idem in Brazilië en Zuid-Italië en tot slot vijf dorpen in India. Dit geheel wordt overkoepeld door een essay met de op het eerste gezicht verrassende titel How the world changed social media – je zou andersom verwachten, How social media changed the world. Niettemin wordt de bedoeling snel duidelijk. Vanzelfsprekend gaat het boek over sociale veranderingen ten gevolge van sociale media. Maar een van de dingen die bleek was dat de inhoud van die media ook van plek tot plek verschilde: wat men op de ene plek deelt, deelt men niet op de andere.

pornhub-insights-pizza-porn-coverIn het verlengde van al dat gedeel op internet viel mijn oog gisteren op een bericht op BuzzFeed over pizza porn ofwel, zoals BuzzFeed het formuleert, ‘the typical porn cliché: The pizza delivery guy shows up at your door but you don’t have the money to pay, so what are you gonna do? Bang him, of course.’ Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ik ooit over dit fenomeen nagedacht had (maar ja, ik ben een heteroman, houd niet erg van pizza en bovendien zegt iedereen dat natuurlijk, porno is voor anderen) maar in het verlengde van mijn onderzoek naar zachte journalistiek was dat toch iets dat ik even moest lezen. Mijn nieuwsgierigheid werd helemaal gewekt toen bleek dat er serieus onderzoek naar dit onderwerp bestaat en dat het over meer dan een detail gaat. Als we Pornhub mogen geloven wordt er elke maand meer dan een half miljoen keren op de term pizza porn gezocht en als je de twee woorden bij Google invoert en op video’s kijkt krijg je maar liefst 470.000 hits. Gedverderrie. En wat fascinerend. Waar mensen zich al niet allemaal mee bezig houden! In dat verband een paar cijfers.

pornhub-insights-pizza-porn-historic-search-timeline

pornhub-insights-pizza-porn-top-searches

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit brengt mij op mijn laatste gedachte naar aanleiding van de opmerking dat storytelling uit zou zijn en storysharing in: internetantropologie. Eigenlijk is er geen fraaier onderzoeksveld te bedenken dan het internet. Als je het gewoon als een plek ziet waar mensen samenkomen, als een dorp dus, een stad, een stam, raak je niet uitgekeken naar de soort waartoe je zelf behoort. Kattenfilmpjes, pizzaporn, duizend soorten gemeenschappen, bucket lists, rijtjes van tien, het houdt niet op. Wat een wereld!

En wat dit alles voor ‘de journalistiek’ betekent? Veel, heel veel. Om te beginnen dat het niet langer door een relatief kleine groep spraakmakers, tot voor kort veelal mannen uit het westerse deel van de wereld, bepaald wordt welke ‘de dingen van de dag’ zijn. Bovendien dat die ‘dingen’ in toenemende mate van plaats tot plaats en groep tot groep gaan verschillen. ‘De’ journalistiek bestaat niet meer – als zij ooit al heeft bestaan. Er zijn er vele – zie dat Londense onderzoek. En er komen er meer. Ook om die reden is onderzoek naar zachte journalistiek belangrijk en noodzakelijk. Aan negen van de tien mensen vertelt zij en niet het klassieke nieuws ‘van de krant’ wat er in de wereld aan de hand is. Of je het leuk vindt of niet.

Auteurs