Onderzoek: Sociale media gebruik bij Britse regionale dagbladen

Volgende maand verschijnt in Convergence een artikel over het gebruik van social media bij Britse regionale dagbladen. De onderzoekster Lily Canter analyseerde de sociale media profielen van twee regionale dagbladen om te zien op welke manier interactiviteit tussen journalisten en lezers vorm krijgt. Zij onderzocht de Leicester Mercury en de Bournemouth Daily Echo  in 2010 en 2011. Zij hield interviews met 38 journalisten van de twee regionale dagbladen en voerde inhoudsanalyses uit op Facebook en Twitter accounts van de nieuwsmedia en de journalisten.

Uit de interviews blijkt dat Twitter wordt gezien als de meeste interactieve tool van de twee onderzochte social media. Facebook is voor persoonlijk gebruik. Journalisten gebruiken Facebook wel om verhalen op het spoor te komen. Daarnaast wordt Facebook vooral in één richting gebruikt, om te zenden.

Uit de inhoudsanalyses van Canter wordt duidelijk dat individuele journalisten op social media op een informele, persoonlijke manier met de lezers communiceren. Dit in tegenstelling tot de nieuwsmedia waarvoor deze journalisten werken die traditioneel en top-down zenden. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen de aanpak van de organisatie en die van de individuele journalist. Wat er op social media gepubliceerd wordt door de journalisten en op welke manier journalisten contact hebben met hun lezers hangt sterk af van die individuele journalist en niet van regels en normen die zouden kunnen gelden voor het gebruik van social media op redacties.
 

Auteurs