Snapchat: sex sells news

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Snapchat is aantrekkelijk voor nieuwsmedia. Zij zitten immers met het probleem dat hun publiek steeds ouder wordt, en hebben moeite met het bereiken van millennials die het nieuws niet meer via traditionele kanalen volgen. Maar wel via Snapchat, denkt iedereen.

Snapchat is een van de snelst groeide social media onder jongeren tot 25, en is samen met Instagram het meest gebruikte kanaal in deze leeftijdscategorie. Het oudere gedeelte van de millennialgeneratie, die is tussen de 25 en 35, zitten echter niet op Snapchat, of slechts beperkt. Snapchat is een tienermedium en staat bekend om de naakfoto’s die tieners ermee naar elkaar sturen.

Hoe werkt Snapchat?
Het is eigenlijk heel simpel. Je maakt een foto of video, schrijft daar wat bij, of maakt er een tekening op, en voegt die toe aan ‘jouw verhaal’ of stuurt het naar een van je vrienden. ‘Jouw verhaal’ is zichtbaar voor iedereen die jou volgt, en de foto’s die je direct naar iemand stuurt niet. Voor elke foto bepaal jij hoe lang deze zichtbaar is. Daarna is de foto niet meer toegankelijk – vandaar dus al die naaktfoto’s. Stiekem met seks bezig zijn, zonder een spoor achter te laten op het internet, is voor tieners ideaal.

Leuk voor flirten, maar hoe kan een nieuwsmedium Snapchat gebruiken?

Nou allereerst natuurlijk als gewone gebruiker door nieuwsitem toe te voegen aan ‘jouw verhaal’. Lezers kunnen je dan volgen en elke dag ‘jouw verhaal’ bekijken. Je bepaalt hierbij overigens ook hoe lang alles toegankelijk is, bijvoorbeeld 24 uur. Snapchat beperkt zich niet alleen tot foto’s genomen in de app. Je kunt vanuit de library gemakkelijk bestaande foto’s en video uploaden in Snapchat. Het is dus mogelijk om al het materiaal op een laptop voor te breiden, op je telefoon te zetten en dat vervolgens in Snapchat te laden.

Dit is de methode die NOS en Metro gebruiken (denk ik), met als besnapcode, nos, nieuws, snapchatlangrijkste verschil dat NOS nieuws brengt, en Metro een kijkje geeft op de redactie zonder dat daar veel nieuws aan te pas komt.

De andere manier waarop gebruikers van Snapchat toegang hebben tot nieuws is via de Discover feature. Dit is een curatiemiddel voor media. Helaas is dit alleen toegankelijk voor partnermedia van Snapchat, en beperkt dit zich tot een aantal Amerikaanse media zoals VOX, National Geographic, Buzzfeed en CNN. Desalniettemin is de feature veelbelovend en wordt het hopelijk uitgerold naar Europese media. Met Discover krijgen nieuwsmedia veel meer opties. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om artikelen te koppelen aan foto’s of video’s. Snapchat wordt dan een echt storytelling medium.

Snapchat heeft ook een Live feature. Wat daarop verschijnt wordt altijd door Snapchat bepaald. Zij verzamelen al het materiaal dat bij het evenement gemaakt wordt (op Snapchat) en cureren het beste. Dit wordt veel gebruikt tijdens festivals, maar het is natuurlijk ook een goed middel voor liveverslaggeving (hoewel ik daar zelf nog geen voorbeeld van voorbij heb zien komen), dat erg lijkt op liveblogging.

Downside
Pfft, klinkt als de Heilige Graal: tieners die nieuws lezen, nieuwsverhalen die foto, video, en tekst combineren. Ik heb geen bronnen kunnen vinden die iets zeggen over het gedrag van de Snapchatters wat betreft het gebruik van de Discover en Live feature, of wat betreft het volgen van nieuws. Hier kunnen we dus nog niet zoveel over zeggen. Wat wel een duidelijk nadeel is van Snapchat is dat het binnen de app niet goed mogelijk is om mensen te zoeken. Je kunt alleen makkelijk contact maken met mensen die als in je contactenlijst staan.

snapcode, metro, nieuws, snapchatHet is ook mogelijk om een Snapcode te gebruiken. Dat is een soort QR-code voor een Snapchat-account (die van NOS en Metro staan in dit artikel). Die fotografeer je, of je laad de afbeelding in op Snapchat, en je volgt het kanaal. Metro heeft tegenwoordig elke dag een grote advertentie met de Snapcode in de krant staan. Die van de NOS was wat moeilijker te achterhalen. Na een vruchteloze zoektocht op internet, heb ik de code uiteindelijk gekregen van iemand die voor Snapchat werkt die mijn tweet voorbij zag komen. Dus tenzij een nieuwsmedium de code duidelijk op de eigen website toont, is het eigenlijk heel moeilijk erachter te komen welke media allemaal aan het experimenteren zijn met Snapchat.

Aan jullie dan ook de vraag om Snapcodes te delen. Ik ben heel erg benieuwd wat er allemaal op dit gebied gebeurt in Nederland.

Update: via een student kreeg ik de volgende tip: Snapchat Enters Breaking News with San Bernardino shootings

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.