Slicky stories – wat de journalistiek uitvindt

Het is 2015. Het medialandschap is ‘burned beyond recognition‘. Drones, 360-video, virtual reality-brillen, Snapchat, Instagram, social, platform-wars

De constante verandering van onze omnipresente gemedieerde werkelijkheid raakt -uiteraard- ook de journalistieke praktijk. Wat precies die impact is, daarover geeft uw lector frequent de cijfers. Maar…

Wat organisaties zoal doen om relevant te blijven in deze tijd, dat kon u zien en horen tijdens diverse panelpresentaties en discussies, op het News Impact Summit @ Pakhuis de Zwijger, Amsterdam, afgelopen vrijdag 30 oktober.

Geïnteresseerden kregen een kijkje in de ontwikkelkeukens van nieuwe en gerenommeerde, nationale en internationale nieuwsorganisaties.

Hier mijn staccato-notities vanuit Evernote

1. Washington post, Micah Gelman
Vertical video
Drones
360
VR, oculus rift, Samsung gear VR
Google jump
2. NRC, Wieland van Dijk
De Berry
NRC Q
Maps, car theft
Thinglink
Storymap by Knightslab
Transforming our newsroom, using interactieve tools in everyday reporting
Explainer quantum entanglement
3. Vox Media, Ryan Mark
From Chicago tribune to national, digital mediaoutlet
Process
Relationships in interdisciplinary newsteams & multiple titles (vox , theverge, E)
Embed the nerds
Transparancy: how we make decisions
Tools: small, iterative, fast, turnaround in days
Voorbeeld eigen tool voor interactieve elementen, Autotune, te gebruiken voor iedereen, via GitHub
4. Lara Ankersmit, head of digital NOS
Two initiatives:
  • Instagram,
  • snapchat
User experience to meet needs of young audiences
NOSkort on instagram, context is belangrijk
Ex. Throwback thursday: Nine eleven uitgelegd op instagram, aan millenials, die destijds 3 jaar oud waren
5. Nu.nl, Gert Jaap Hoekman (GJH)
Explainers
60 sec. video
Cameraad – user generated mobile video redactie-systeem voor Nu.nl, i.s.m. TNO
Hoe gaan de mensen uit dit panel om met user feedback en metrics for succes?
Bugs
Clicks
Comments, forums, blogs
GJH, nu.nl, lastige vraag
NRC: moving away from pv’s, data informed, engagement
Washington post: user feedback is juste one of the tools
En de officiële, zogeheten NIS round-up in Storify (ouderwetse hyperlink, want heeeeeeeeeele lange pagina)