Het is de Servische krant Blic die als één van de eerste dagbladen in Europa online en print zo weet te combineren dat beiden geld opleveren en elkaar versterken. Met de site als thermometer volgt de krant de nieuwskoorts van de lezer.
Is het op de stoffige Balkan dat de toekomst van de dagbladjournalistiek zal worden bepaald? Je gaat het bijna geloven als je aan de rand van het oude centrum van de Servische hoofdstad Belgrado het gebouw van uitgever Ringier Axel Springer binnenloopt.
Okay de grote strak ingerichte redactieruimte in hippe kleuren zou je nog op elke moderne redactie kunnen tegenkomen. Het is vooral het tien vierkante meter grote beeldscherm aan de achterzijde dat doet vermoeden dat hier een nieuwe vorm van journalistiek wordt bedreven: staand aan een ovale vergadertafel schuiven chefs en hoofdredactie van het dagblad Blic hier de gebeamde pagina’s heen en weer als waren het damschijven.
Krant volgt site
Dan weer staat het verhaal over voetbalclub Rode Ster Belgrado op de één, dan weer een feature over de verkiezingen, dan toch weer Rode Ster. Leidend bij deze dans zijn de rechts van de opmaak geprojecteerde nieuwssites van het dagblad. Opmaak en nieuwskeuze van het ochtendblad worden hierop afgestemd.
Groene en rode pijltjes bepalend
Meer in het bijzonder zijn het de rode en groene pijltjes in de bovenhoek van elke openstaande pagina die leidend zijn. Een naar beneden wijzende pijl (rood) wijst op afnemende belangstelling onder de lezer, een opkomende pijl (groen) duidt op een toenemend aantal kliks en daarmee op bovengemiddelde aandacht voor het gebrachte nieuws.
Internet als thermometer
Het zijn deze laatste pagina’s die de meest prominente plaats in de papieren krant krijgen, variërend van voorpagina tot opening van de katernen. ‘We kijken naar het aantal hits, voegen achtergrond bij de meest succesvolle berichten en brengen deze verhalen de volgende ochtend in print, aldus hoofdredacteur Veselin Simonovic.
Niet alleen is de site hiermee leidend als nieuwsplatform, hij geldt ook als thermometer waarmee de nieuwskoorts van de lezer wordt gemeten. ‘De consument bepaalt indirect hoe onze voorpagina er uitziet.’
Succesvol
Volgens Simonovic slaat de nieuwe werkwijze aan bij de lezers. ’We brengen blijkbaar dat nieuws en die achtergronden die het publiek wil lezen’, stelt de hoofdredacteur onderkoeld vast. Oplagecijfers zegt hij niet te kennen.
Journalistiek riskant ?
Maar is het journalistiek niet riskant om de lezer al te veel op zijn wenken te bedienen? Wat als het politieke nieuws op de site minder kliks krijgt dan dat sappige verhaal over de borstvergroting van dat bekende soapsterretje? Simonovic spreekt aanvankelijk nog even van een dilemma, maar is er vervolgens onthutsend eerlijk over: de borsten komen zeker op de VP, de politiek als er plaats is.
Commercieel en controversieel
Al jaren is het de succesformule van Blic om commerciële en controversiële onderwerpen te combineren. Ooit anti Milosevic staat de krant .weinig kritisch tegenover de huidige zittende macht. Tegelijkertijd wordt wel breed aandacht besteed aan schendingen van de mensenrechten, maffiapraktijken en andere misstanden.Het is deze combinatie die Blic tot de meest besproken krant van Servië heeft gemaakt. Met de digitalisering is volgens Simonovic de concurrentie verder stevig op achterstand gezet. ‘We zijn de grootste en lopen uit’.
Papier groeit in slipstream online
Hijzelf negeert vragen over de omzet en winst, een oud-medewerkers noemt een bedrag van 7 mijoen euro per jaar. Advertorials kent het blad online niet, maar de site is met banners op zijn minst kostenneutraal aldus de hoofdredactie. Belangrijkste winst van de internet first werkwijze is voor hem dat de papieren krant in de slipstream van de site tegen de recessie in groeit.