Robots hebben geen humor

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

“Amsterdamse Apple Store blijkt Chinese namaak” kopte Webwereld vandaag, zondag 1 april. Die datum was voor vrijwel alle lezers veelzeggend genoeg.

Ondanks dat de redactie er veel werk van had gemaakt, en zelfs een filmpje met bewijzen had geplaatst, stonk vrijwel niemand erin: “1 april is de ideale dag om al die apple fanboys eens flink de gordijnen in te jagen,” “Haha, goede grap” en “Dit is toch echt de slechtste 1 april grap die ik tegen ben gekomen op het internet.”

Waar 40 lezers blijk gaven van hun inzicht in wat echt en fake is, blijkt dat niet voor de talrijke zoekrobots die online actief zijn.

Een zoekactie op Google naar de exacte tekst van de kop “Amsterdamse Apple Store blijkt Chinese namaak” leverde om 14:00 – zo’n 4 uur nadat het bericht was geplaatst, niet minder dan 470 hits op.

Het eerste resultaat was van Webwereld zelf, maar daarna kwamen diensten zoals bogobogo.nl, inagist.com, 4news.nl, berichtenklup.nl, webxtra.eu, topsy.com, infomag.nl, nieuws.nu, shorties.be en tientallen anderen.

Allemaal sites die proberen met het geautomatiseerd bij elkaar harken van andermans content een beetje reclame te verkopen.

Of de originele aanbieder hiervan profiteert is de vraag. Het leidt in ieder geval tot een enorme vervuiling en tot de constatering dat robots geen gevoel voor humor hebben.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.