Reuters Digital News Report 2017

Het Digital News Report 2017 van Reuters Institute is donderdag uitgekomen. Jaarlijks brengt Reuters Institute dit rapport uit met nieuwe inzichten over de digitale nieuwsconsumptie, gebaseerd op een survey onder 70 000 onlinenieuwsconsumenten in 36 landen. Dit jaar focust het rapport op het vertrouwen in de media in het fake news-tijdperk, veranderende businessmodellen en de rol van platformen.

Key Findings

Meer dan de helft van alle online nieuwsgebruikers in de 36 landen gebruiken wekelijks sociale media als een nieuwsbron. Meer dan 10 procent gebruiken sociale media als hun hoofdbron.

Maar een kwart van de respondenten vindt dat sociale media erin slagen feit van fictie te scheiden, vergeleken met 40 procent voor nieuwsmedia.

Het gebruik van ad-blocker is gestopt met groeien. Bijna de helft van de respondenten hebben hun ad-blocker tijdelijk uitgezet voor bepaalde nieuwssites afgelopen jaar.

Opvallend is dat het aantal mensen die bereid zijn te betalen voor online nieuws in de VS is gestegen van 9 procent naar 16 procent, naast een verdriedubbeling van nieuwsdonaties.

De meeste nieuwe betalingen komen van jongeren (onder 35) en politiek links georiënteerden, waarvan bijna een derde aangeeft dat ze ‘journalistiek willen financieren’.

Nederland

Het rapport laat positieve ontwikkelingen in Nederland zien, met name op gebied van vertrouwen en onafhankelijk van de media.

‘The Dutch media environment is characterised by strong public service media, relatively high-quality commercial news organisations, and continued digital innovation.’

Irene Costera Meijer, Tim Groot Kormelink, Journalism studies, Vrije Universiteit Amsterdam.

De printoplage blijft dalen. De Telegraaf en het AD behouden een grotere oplage dan alle ‘kwaliteitskranten’ samen, maar zien een grotere afname (respectievelijk -8 en -6 procent) dan de andere kranten. Het Financieele Dagblad (-1%), Trouw (-2%) en de Volkskrant (-3%). De totale digitale oplage groeit, de Volkskrant (90k) en NRC (66k) overtreffen De Telegraaf (44k) en AD (34k) op het gebied van digitale abonnees.

Fake news is in Nederland meer een hype dan een echt probleem. De helft van de Nederlandse respondenten vertrouwen het nieuws (5e van de 36 landen), en 62 procent vertrouwt het nieuws dat ze zelf gebruiken (2e/36). Verder zijn Nederlands het eens met de stelling dat het Nederlandse nieuws vrij is van zowel bovenmatige politieke en commerciële invloeden (2e/36).

Lees het volledige rapport hier.

 

Afbeelding uit Reuters Institute Digital News Report 2017.