Studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht hebben deze week geëxperimenteerd met een nieuw fenomeen: de PopUp Newsroom. Dat is het idee dat je met een grote groep relatief onervaren mensen min of meer spontaan verslag doet van een nieuwsevenement. Zonder al teveel voorbereiding, maar met een strakke taakverdeling wordt gedurende een dag via alle mogelijke kanalen nieuws gemaakt.
Afgelopen zondag coverde een groep van 10 studenten de marathon van Amsterdam op PoPup Run. Met foto’s, blogposts, video, een liveblog, Twitter en Facebook. Gisteren deden veertien anderen hetzelfde voor de Dutch Design week in Eindhoven, PupUp Designweek. In beide gevallen leverde dit met een voorbereiding van ongeveer een dag, een razendsnel geproduceerde serie artikelen, reportages en interviews op. Verspreid via een voor de gelegenheid aangemaakte gratis wordpress site en Twitter en Facebook.
Het idee van PopUp Newsroom is dat minimaal 10-20 verslaggevers, redacteuren, camjo’s, regisseur een evenement bezoeken en spontaan verslag doen via de bekende kanalen. Dit kunnen studenten zijn, maar ook buurtbewoners of deelnemers aan het evenement zelf. De belangrijkste voorwaarden – en daarmee onderscheidt het zich van vergelijkbare initiatieven zoals onder meer NRC deed op Northseajazz en Lowlands – is dat er geen ondersteunende professionele redactie is, en dat voortbestaan van de sites nooit het doel is. Het gaat om een eenmalige verslaglegging.
In het buitenland heeft men al ervaring met het model. Op 16 november wordt wereldwijd met PopUp Newsrooms het armoedeprobleem in beeld gebracht. In Nederland werd het experiment uitgevoerd door SvJ-studenten van het 4ejaars vak Krant van de Toekomst. In andere plaatsen waren PopUp Newsroom experimenten een samenwerking tussen studenten journalistiek en burgers of deelnemers aan het evenement dat werd gecoverd.
Vragen? Meld je bij de auteur.