Deze week is de MIT-publicatie Civic Media Reader gepresenteerd, met daarin een verslag van het SvJ Pop-Up Newsroom project. Met studenten en docenten van scholen voor journalistiek uit Chennai (India), Newcastle en Los Angeles is de afgelopen jaren samengewerkt om nieuwe vormen van verslaggeving te vinden.
De Civic Media reader is een overzicht van meer dan honderd projecten wereldwijd waarin op een innovatieve manier burgers betrokken worden bij professionele ontwikkelingen, in met name de creatieve industrie. Samenstellers zijn Eric Gordon, van Harvard University en Paul Mihailidis, van Emerson College, ook in Boston. In het PopUp-Newsroom programma hebben studenten van de School voor Journalistiek en het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek met studenten en docenten van scholen voor journalistiek uit Chennai (India), Newcastle en Los Angeles in en aantal gevallen internationale nieuwsevenementen verslagen.
Het idee van Pop Up Newsroom is dat 10-20 studentenverslaggevers, redacteuren, camjo’s, regisseur(s) een evenement bezoeken of een gezamenlijk thema onderzoeken en verslag doen via mobiele kanalen. De belangrijkste voorwaarden zijn dat alle aspecten van opzet en uitvoering voor rekening van het team komen, dat er geen ondersteunende professionele redactie is en dat voortbestaan van de sites nooit het doel is. Verder loopt alle communicatie en publicaties via hashtags en consumentenelektronica, veelal mobiel.
Het gaat om eenmalige verslaglegging.
Snel en goedkoop
In de projectbeschrijving in de Civic Media Reader wordt uitgelegd hoe het Pop-Up Newsroom een alternatief kan zijn voor noodlijdende media. Het biedt een nieuwe vorm van snelle en goedkope verslaggeving, die het nieuws haalt op straat, en die met weinig middelen tot professionele producten is te maken. De internationale samenwerking met studenten uit andere landen is er op gericht een overzicht te krijgen van hoe het project in verschillende wordt uitgewerkt.
Twee jaar geleden hebben studenten van de SvJ de Marathon van Amsterdam en de Dutch Design week in Eindhoven gecoverd. In beide gevallen werden, na een voorbereiding van ongeveer een dag, vele tientallen artikelen, reportages en interviews geproduceerd. De verspreiding ging via een voor de gelegenheid aangemaakte gratis wordpress site en Twitter en Facebook.
Volgend jaar zal MIT Press een boek publiceren met daarin de projecten. Nu al is onder meer het verhaal over de PopUp-Newsroom hier online te lezen.