Hoe haal je het maximale uit WordPress? Hoe maak je een blogpost die aantrekkelijk is om te lezen en die goed scoort qua SEO?
Voor veel journalisten is WordPress de standaard. Maar ook voor deze software geldt de wet van de video-recorder: “de opties die je in de eerste dag niet gebruikt, zul je waarschijnlijk nooit meer ontdekken.”
Optimaliseren
Paul Bradshaw geeft op zijn Online Journalism Blog 7 tips om je WordPress blog te optimaliseren, niet zozeer qua content maar vooral qua leesbaarheid en vindbaarheid door zoekmachines, de Search Engine Optimization (SEO).
Enkele van die tips zijn voor de hand liggend: gebruik links, blockquotes en bullets als daardoor de tekst beter leesbaar wordt en gebruik de “Paste from Word”, de Cleanup-button (gummetje) en de HTML-view om opmaakcodes uit teksten te verwijderen.
Tussenkoppen
Andere zaken zijn minder voor de hand liggend. Bradshaw stelt bijvoorbeeld dat het handig is tussenkoppen te maken met het “Paragraph pull-down menu” omdat de SEO hierdoor beter wordt. Headings moeten dus ook inhoudelijk als een kop gemaakt worden, een citaat is een goede optie.
De tussenkoppen in deze post zijn als “Heading 2” gedefinieerd.
Volgens Bradshaw is het ook goed om bold/vet in een blogpost te gebruiken, ook vanwege de SEO.
“Purely SEO”
De laatste tip was nieuw voor mij: knutselen aan je permalink (bewerk/edit) door er keywords aan toe te voegen. Je kunt zelfs de hele permalink herschrijven.
Bradshaw geeft als voorbeeld een artikel uit de Guardian waarvan de kop nogal afwijkt van de permalink, uitsluitend vanwege de SEO.
Extra: embedded tweets
Soms schrikken bloggers terug van werken in de HTML-modus, vooral als daar al code instaat, maar soms kan het handig zijn, en niet alleen maar om tekst op te schonen.
Wie in een blogpost bijvoorbeeld verwijst naar een tweet, kan van die tweet een screenshot maken en die in de blogost plakken (althans zo deed ik dat altijd). Maar sinds een paar weken heeft de Nederlandse Twitter ook de optie om een tweet te embedden (selecteer een tweet en klik rechts onder op link ‘meer’).
7 buttons you should be using in the WordPress edit view
— Paul Bradshaw (@paulbradshaw) 1 maart 2013
Het gaat nog sneller dan een screenshot maken en die in de post plakken. Bovendien heeft zo’n embedded tweet werkende links (ook de volg- en retweet-buttons werken), en dat is weer goed voor de SEO.