PAPER stopt – gaat op in Blendle

De “CEO’s” van de Persgroep en Blendle, Frits Campagne en Alexander Klöpping, noemen het een “overname”, na een “technische samenwerking” en een “goede match” en “logische vervolgstap”. Kortom: “De toekomst van PAPER is veilig gesteld.”

Het lijkt er meer op dat PAPER niet gelukt is. De Persgroep wilde ‘content’ van hun merken (AD, Volkskrant, Parool, Trouw, Wegener-kranten) herverpakken en opnieuw verkopen.

Aan de content zelf lag het niet, de Persgroep-titels doen het relatief goed, en ook de prijs kan geen groot beletsel zijn geweest: € 5,95 per maand voor een dagelijks selectie uit de Persgroep-kranten.

Maar kennelijk is het erg moeilijk om een nieuwe doelgroep te vinden, en mensen te laten betalen voor digitale inhoud.

Ook voor Blendle zelf is dat lastig, ondanks de miljoen accounts die zijn gemaakt. De instap van grote buitenlandse uitgevers (NYT, Springer) kwam als een verlossing.

paper redactie

Bij de Persgroep gaan ze zich concentreren op twee andere projecten. Topics en Indebuurt.nl. Topics is een service voor abonnees met onbeperkte toegang tot artikelen van de kranten van de Persgroep.

Indebuurt.nl wil informeren en inspireren over de eigen omgeving. Delft is de pilot.

Indebuurt is gratis – Topics voor bestaande abonnees. In beide gevallen is de het issue van de betaalde content en daarvoor nieuwe gebruikers werven omzeild.

Vanaf 1 september zal de redactie van Blendle PAPER dagelijks maken. Alexander Klöpping: “Voor de huidige PAPER-abonnees verandert er niets – we hopen dat zij nog blijer zullen worden en dat we daarnaast een grote nieuwe groep kunnen aanspreken.”

Auteurs