Paper, De Stand, E52, Jalta, Immrs… nieuwe journalistieke platformen

Eind mei werd Paper ten doop gehouden, het nieuwe digitale magazine van De Persgroep, met als hoofdredacteur Barbara van Beukering, voormalig hoofdredacteur van Het Parool en ex-chef van het Volkskrant Magazine.

Weer een nieuwe betaalsite voor journalistiek, en niet eentje die een verlengstuk van een gevestigd printmerk is. Bij Paper moet je het beste vinden uit alle Persgroep-titels: AD, Volkskrant, Trouw, Parool, De Morgen en de regiotitels (ook de voormalige Wegener-kranten). Daarnaast heeft Paper een eigen redactie die een deel van de dagelijkse 15 artikelen schrijft.

Het ‘eerste digitale magazine’ (volgens de hoofdredacteur) is de eerste maand gratis, waarna het elke dag vers voor € 5,95 per maand geleverd wordt. Een dagelijks magazine voor een de prijs van één maandblad.

Of het de eerste of de enige is, daar valt over te twisten, maar dat Paper in een concurrerende markt is gestapt, is wel duidelijk. Niemand vraag zich online af wat hij of zij nu weer eens zal gaan lezen. Keuze genoeg.

In september 2014 schreven we al eens over Journalistiek achter de betaalmuur. Het was een overzicht van nieuwe journalistieke initiatieven waar geld voor content werd gevraagd. Aanleiding was het plan voor de betaalde nieuwssite Jalta.

Betalen voor online nieuws is geen uitzondering meer. Ook papieren tijdschriften en kranten hebben betaalmuren, betaalde sites en apps (replica’s van print producten en non-replica’s), premium content en nieuwe producten als de NRC Reader en Q.

Welke nieuwe (betaalde) journalistieke initatieven zijn er? Een tussenstand.

  • De Correspondent, is aan z’n tweede jaar bezig, genoeg abonnees zijn gebleven om de zaak in delucht te houden, sterker nog: De Correspondent wil over de grens, naar Amerika.
  • Blendle verkoopt content van anderen. Springer en The New York Times investeerden in de site, wat ook een internationale uitrol mogelijk maakt. Onlangs maakten diverse media bekend wat ze overhielden aan de site, dat variëerde van een paar duizend euro tot bedragen van rond een ton. Een Duitse versie is zojuist gelanceerd.
  • Elinea: “all you can read“, concurreert met Blendle en Myjour.
  • MyJour: soort van Blendle maar met andere content, meer vakbladen en ook gratis content.
  • TPO Magazine, vroeger De Nieuwe Pers, verkoopt ook losse artikelen via o.a. Blendle.
  • Chris Klomp’s @realtwitcourt: betaalde toegang tot rechtbankverslaggeving via Twitter.
  • Fosfor voor non-fictie e-books en longreads.
  • FMT met een dagelijkse nieuwsbrief (€ 10 per maand voor ‘members’) en gratis e-books.
  • Bright Ideas: “tweewekelijkse webmagazine”. Het magazine is gestopt met print, maar is nu ook via Blendle te lezen.
  • Paper, het webmagazine van De Persgroep, gemaakt door een team o.l.v. Barbara van Beukering. Web-only, deels gebruikmakend van materiaal van De Persgroep, maar ook eigen nieuwe stukken, € 5,95 per maand.
  • E52 – het initiatief van Bart Brouwers (bedenker van Dichtbij.nl) en Marien ten Houten (grondlegger van nu.nl) in Eindhoven. Is in beta-versie en wil €1 per week vragen (gaat ook printversie maken). De aanloop verliep stroef aldus Brouwers. E52 heeft ook een Engelse versie voor expats.
  • Jalta, de site van Joshua Livestro, de man achter nieuws- en opiniesite Dagelijkse Standaard… met een “indrukwekkende groep topcommentatoren en geoefende journalisten…” Livestro wil 5000 abonnee’s, en vervolgens doorgroeien naar 30,000+ betalers, € 7 per maand.

jalta

Wat komt nog?

  • De Bicker wilde betaald, enkele maanden heettte het nog: “het totale aantal Bicker-abonnees is nog te klein om een abonneemodel te dragen.” Maar na een paar maanden wordt er toch weer gedacht over een betaal-model, nu betalen sommige lezers op vrijwillige basis.
  • Immrs is een tablet ‘reader’ die gebruik maakt van bestaand nieuws (via Newz). De beta-versie wordt inmiddels getest.
  • De Stand, een initiatief van Jaap Meijers, vooralsnog gratis, maar waar gestreefd wordt de betaalde printversie. je kan je aanmelden voor de nieuwsbrief: “meer weten, minder lezen“)

Wat is gestopt?

  • Tone: gelanceerd in juli 2013, gestopt na een half jaar.
  • Wâldnet, Friese hyperlocal stopte met betaald: “Het leverde meer irritatie dan inkomsten op”.
  • De Nieuwe Realist (Joost Niemöller), met veel gratis maar ook betaald (per artikel en abo) is “feitelijk” gestopt met de betaalde content: “Ik vond het ook niet leuk om maar voor zo’n beperkte groep te schrijven. Het moet voor iedereen zijn, dat is de charme van het internet. Op den duur wil ik overstappen op een doneersysteem.”
  • Catenaccio: voetbalmagazine, alleen betaald online tijdens het WK 2014 in Blendle.

Missen we iets? Zet het in de comments.