Lokale nieuwssites schieten als de spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland, met name in de Verenigde Staten en Groot-Brittannie. Student Rosanne van Tilburg, van de School voor Journalistiek in Utrecht, maakte een overzicht van een aantal opvallende Engelstalige hyperlocals waar we in Nederland mogelijk wat van kunnen leren. Wat is de historie, wat zijn de kenmerken, wat is het verdienmodel, en waarover berichten ze?
My New Town – Wales – Engeland
Een Engelse lokale nieuwssite die sinds december 2010 in de lucht is. De site wordt gezien als een van de grondleggers van hyperlokaal nieuws. In een interview met medeoprichter van de site David Williams wordt duidelijk dat onder My New Town media ook de sites MyWelschpool, MyBrecon en MyRadnor onder vallen.[1]
De hyperlocal is ooit begonnen als Facebookpagina , genaamd Welshpool dictionary en had binnen zes weken al tweeduizend volgers. Vervolgens lanceerden ze binnen 3 jaar vier sites. Waarmee ze naar eigen zeggen bijna het hele land van lokaal nieuws kunnen voorzien.
In 2012 won de site een beurs van Nesta, een stichting die nieuwe innovatieve ideeën ondersteunt. Met deze beurs hebben ze geografische apps kunnen ontwikkelen. Hiermee kunnen gebruikers relevant lokaal nieuws zien op hun smartphone. De app is beschikbaar voor IOS en Android.
Momenteel heeft de site dertigduizend unieke bezoekers gehad in een maand tijd en hebben ze tienduizend volgers op social media.
De toekomstdroom is om de lokale krant te kunnen kopen en om een eigen radiostation te beginnen. [2]
De site is gelanceerd in 2010 en lid van LION, Local Independent Online News Publishers. Als exlusive parnter werken ze ook samen met het lokale nieuwsradiostation.De oprichter van de site is Scott Brodbeck. Hij verslaat het nieuws in Arlington in Noord Virginia en Bethesda een randstad van Maryland.
ARLNow is op een betrouwbare manier winstgevend. Met 200,000 bezoekers en een stijging van 225% advertentie-inkomsten ten opzichte van vorig jaar. BethesdaNow heeft meer dan 100,000 bekeken pagina’s per maand. [3]
De site gebruikt een bijzondere manier om advertentie-inkomsten te vergaren. Zo hebben ze een eigen onroerendgoed pagina in samenwerking met een lokale makelaar. Maar Arl Now werkt ook samen met het bedrijf Broadstreet. Hiermee kunnen adverteerders zelf hun advertenties op elk moment aanpassen. Zo kan er beter worden ingespeeld op het lokale nieuws.
Ze maken veel gebruik van social media zoals Twitter en Facebook om hun lezers van headlines te kunnen voorzien. Ook krijgen ze op deze manier veel tips voor verhalen en artikelen. Twitter voorziet in 6,6% van hun dagelijkse bezoekers en Facebook 6,1%. Reddit maar 1,3% maar daar staat tegenover dat hun dagelijkse nieuwsbrief 8,9% van de dagelijkse bezoekers naar de site trekt.
De bezetting van de site bestaat uit een full-time editor, een full-time reporter, een part-time reporter en een stagiair. [4]
The Batavian – City of Batavia – Illionis – Verenigde staten
Gestart door Howard Owens in 2008. De site heeft rond de 6000 unieke bezoekers per dag, 80,000 bper maand en krijgt genoeg geld van advertenties om er winst mee te maken. Zijn manier van hyperlokaal nieuws delen verschilt volgens hemzelf niet veel van hoe de krant dat doet. Alleen zit er wat meer ‘trivaal’ nieuws bij dat erg dicht bij de buurt staat.
Howard woont zelf in zijn gemeenschap en ziet dat als een van zijn grootste voordelen. Zo staat hij dichter bij het nieuws en bij zijn lokale adverteerders.
The Batavian is niet gelijk begonnen met het verkopen van advertenties en daar heeft de eigenaar spijt van. Het verkopen van advertenties is namelijk het begin van een netwerk van lezers opbouwen omdat iedereen het aan elkaar verteld.
De magische formule van the Batavian is volgens Howard het gebruik van de oude verkooptacktiek; aan de voordeur aanbellen en je waren presenteren. In dit geval lokale bedrijven overhalen om advertenties te plaatsen. [5]
The Batavian kenmerkt zich dus ook door zijn vele advertenties. Het zijn er ongeveer 140. Allemaal op de homepage. Want volgens de bedenker van The Batavian is dat veel effectiever dan dat ze allemaal even langskomen.
De site omvat niet alleen de stad Batavian maar ook de regio Genesee County. Ze zijn onafhankelijk en willen ook graag zo blijven. Ook the Batavian gaat een lokale onroerendgoed pagina beginnen. [6]
Verschijnt in 23 staten – Verenigde Staten
Waarschijnlijk de bekendste site als het gaat over hyperlocals. Maar Patch heeft een bewogen verleden en heeft moeite om het hoofd boven water te houden.
De site publiceert lokaal nieuws maar richt zich op de nationale advertentiemarkt. Ze maken gebruik van professionele journalisten en fotografen die in de regio wonen die Patch van nieuws voorziet. De site heeft 11 miljoen gebruikers in 2012 en momenteel 20 miljoen unieke bezoekers per maand.
Het hoofdkantoor van Patch zit in New York en de eigenaar is Hale Global. Een beleggingsonderneming die de site in januari 2014 heeft gekocht. Het netwerk van Patch bedraagt 600 nieuwssites. Bud Rosental is momenteel de CEO van het bedrijf. [7]
Patch is in 2007 opgericht door Tim Armstrong, Waren Webster en Jon Brod. In 2009 is het overgenomen door AOL toen Armstrong de CEO werd van het bedrijf. Hij besluit nog eens vijftig miljoen dollar te investeren in de site. Het bedrijf bedraagt ondertussen 900 nieuwssites maar ondanks de enorme bedragen die in Patch worgen gepompt ontslaat in augustus 2013 Patch niet alleen 400 werknemers maar sluit ook 300 sites.
Sinds de overname van Hale Global zijn 80% tot 90% van de werknemers ontslagen. Een werknemer van het bedrijf beweerd dat 75% van de sites zullen veranderen in zombiesites. Dat houdt in dat er geen personeel meer werkt. [8]
Patch krijgt veel kritiek van kranten en bloggers. Zo vinden sommigen dat Patch niet lokaal genoeg is en zien daarin de reden tot falen, anderen vinden weer dat Patch zich teveel richt op het grote geld. Wat volgens hun niet te halen valt in ‘the hyperlocal business’. Hiernaast geven vooral de kranten de kritiek dat de kwaliteit van het nieuws op Patch.com veel te laag is.
EveryBlock is in 2008 begonnen en wint al vlak na zijn lancering de 2005 Batten Award for Innovation in Journalism. Ze brengt momenteel lokaal nieuws in Chicago, maar dat is niet altijd zo geweest. Voor haar val vorig jaar was ze ook actief in New York, Altlanta, Los Angeles, Dalles, San Francisco en nog wat andere kleinere steden.
Adrian Holovaty is de oprichter van de hyperlocal. EveryBlock is een van de pioniers op het gebied van hyperlokaal nieuws. In 2013 hadden ze 11 miljoen unieke bezoekers per maand. Wat een groot verschil is met 2011 wanneer de site 20 miljoen unieke bezoekers per maand heeft. [10]
De site verzamelt al het publieke nieuws en schijnt het in hap klare brokken zodat ze makkelijk te vinden zijn via postcode, adres of wijk. Ze hebben een wat forumachtig uiterlijk. Het gaat om regionaal nieuws, lokale evenementen, criminaliteit berichten, restaurant inspecties en noem maar op. Alles wat met jouw buurt te maken heeft. [11]
In 2009 werd EveryBlock gekocht door MSNBC.com in samenwerking met Microsoft. Deze samenwerking eindigde in 2012 toen Microsoft, MSNBC.com verkocht aan Comcast. Die laatste is dus de huidige eigenaar van EveryBlock.
Echter gaat op 7 februari 2013 EveryBlock helemaal down omdat er geen winst mee gemaakt kan worden. Hyperlocals zijn een moeilijke groep om inkomsten mee te generen en dit vindt Comcast niet passen in het beleid van het bedrijf.
Na de val van EveryBlock ontstaat er een gat in het hyperlokale nieuws die verschillende hyperlocals graag willen opvullen. Als vervanger wordt de site NextDoor aangewezen.[12]
Maar in januari 2014, precies 6 jaar na zijn originele lancering, geeft EveryBlock aan nog niet verslagen te zijn en heeft de site een wederopstanding. De site verwacht snel weer vol te staan met lokaal politiek nieuws en de laatste geruchten over nieuwe restaurantjes, winkels, lokale misdaad en meer.
Sites als EveryBlock vervullen een belangrijke behoefte die grotere media niet lijken te kunnen vervullen. Het biedt buren een platform om over gemeenschappelijke dingen te kletsen. Een voorwaarde voor nieuwswaardigheid blijft toch de nabijheid. De vraag blijft echter of EveryBlock dit keer wel het hoofd boven water kan houden. [13]
NextDoor is geen lokale nieuwssite maar wel relevant om te noemen omdat het voortkomt uit de ondergang van hyperlocal EveryBlock. NextDoor is een sociaal netwerk vergelijkbaar met Facebook. Echter zit er hier een limiet aan hoeveel mensen je in je netwerk hebt.
Het is vooral bedoeld voor buren om elkaar te leren kennen en om te communiceren. Het bouwt voort op de trend om terug te keren naar kleine gemeenschappen, nu internet de wereld zo groot heeft gemaakt.
Buren en wijkbewoners delen het laatste nieuws met elkaar maar kunnen ook dingen makkelijker organiseren, zoals een burgerwacht. Het doel van NextDoor is het opbouwen van een sterke, veilige gemeenschap.
Hoewel het netwerk al bestaat sinds 2010 heeft het netwerk meer succes gekregen toen EveryBlock weg viel en er een gat ontstond. Mensen moesten hun dagelijkse portie lokaal nieuws missen en daar maakte NextDoor handig gebruik van. Het sociale netwerk heeft veel sponsoren, zo hebben ze in oktober vorig jaar 60 miljoen dollar binnengehaald, waaronder een investering van Comcast. Daarvoor heeft het netwerk al 40 miljoen dollar binnen gesleept met fondsen.[14]
Het hoofdkantoor zit in San Francisco. In 2013 waren er zo’n 22500 buurten lid van NextDoor. Een stijging van 400% ten opzichte van het jaar ervoor. Waarin het netwerk vooral verschilt van Facebookgroepen is dat de leden hier een geverifieerd adres moeten achterlaten. De site staat in de lijst van de Times over 50 beste websites en in de lijst van de 100 briljantste bedrijven van Entrepreneur Magazine. [15]
StuNewsLaguna, Laguna beach – VS
StuNewsLaguna, vernoemd naar zijn oprichter Stu Laffers, bestaat sinds 2009 en wordt gezien een zeer succesvolle hyperlocal. De site voorziet de 24,000 inwoners van Laguna Beach van het dagelijkse nieuws. Ze concurreren daar tegen drie lokale kranten.
De site steunt veel non-profit organisaties uit de buurt en zorgt zo voor een grote gemeenschapszin. Populair is de column van Dennis over het weer. Deze laatste houdt al van kleins af aan een weerdagboek bij over Laguna Beach. Voor de rest schrijft Stu Laffers bijna alle stukken, ook zijn er een paar freelancers. [16]
De hyperlocal organiseert wekelijks een koffie-uurtje. Het varieert hoeveel mensen er op af komen maar op deze ochtenden vinden de meeste verhaal- en advertentiepitches plaats. StuNews houdt het allemaal klein en gemoedelijk en haalt ook al zijn advertentie-inkomsten van regionale adverteerders. Dit komt lukt omdat hun tarieven heel laag zijn en omdat ze heel veel lezers hebben, maar ook omdat ze hun reclame toespitsen op de inhoud van het nieuws. Ze zijn ongeveer ¼ goedkoper dan de lokale krant omdat ze geen printkosten hebben. De site wordt veel meer gelezen dan de lokale krant en er is meer betrokkenheid is met de buurt. StuNewsLaguna heeft een ‘scrolling concept’ wat inhoudt dat bezoekers gelijk het verhaal kunnen lezen en niet hoeven door te klikken naar het nieuws. [17]
StuNews heeft tussen de 15 duizend en 20 duizend unieke bezoekers per maand. Op jaar basis 571,311 bezoekers. Ze worden gelezen in alle vijftig staten van Amerika en in 157 landen. Ze zijn de nummer een meeste gelezen nieuwsbron in Laguna Beach en 57% van hun lezers komt regelmatig terug. Dit duidt op een sterk engagement. [18]
Wrexham, Verenigd Koninkrijk
De site Wrexham is begonnen in 2011 en schrijft over het nieuws in Wrexham (Wales) en omgeving. Ze hebben een eigen kantoor in de stad sinds 18 juni 2012 en de site doet het verassend goed. Zo hadden ze in 2012 per maand al 100,000 bekeken pagina’s. [19]Rob Taylor en Liam Randell werken samen aan de site. In januari 2014 zat de site over de zeven miljoen bekeken pagina’s.
Wrexham is volledig onafhankelijk en levert zijn nieuws vaak in kleine deeltjes. Een berichtje hier of een tweetje daar. Ze hebben een eigen weerstation dat om de tien minuten update. Ook hebben ze verschillende websites in de stad staan die live uitzenden op de site. [20]
De site kwam onlangs nog in het wereldwijde nieuws nadat Wrexham zijn eigen webverkeer drukterecord verbroken had nadat het verslag live verslag had gedaan van een mislukte ‘halve prijs stunt’ van een lokale winkel. Het verhaal werd door ongeveer 80,000 mensen gelezen. Reporters van de site twitterde live nadat de politie moest komen om woedende koopjesjagers weg te sturen nadat zij niet langer 50% korting kregen. Het verhaal op de hyperlocal werd eerst opgepikt door een regionale nieuwskrant en daarna door de landelijke media zoals The Mail en The Independent en werd gemarkeerd als meest gelezen op de BBC News website.[21]
Curbed, Verenigde Staten
Deze hyperlocal is een combinatie van onroerendgoed en buurtnieuws. Curbed heeft sites in New York, Boston, Cape Cod, The Hamptons, Philadelphia, DC, Atlanta, Miami, Chicago, Detroit, Los Angeles, San Francisco, en Seattle. Curbed specialiseert zich vooral op nieuws over de huizenmarkt, koopjes, huurprijzen, trends in de buurt en celebraties.
Het publiek van te Curbed is hoogopgeleid en heeft een verdeling aardige verdeling van de sexe. Zij het wel meer mannen dan vrouwen (61%). Van de gebruikers heeft 53% van de site gebruik gemaakt om hun huis te kopen. Bijna alle bezoekers zijn 21 plus. Hyperlocal the Curbed heeft per maand ongeveer 51 miljoen bezoekers. [22]
Curbed is opgericht door Lockhart Steele in 2004. Lockhart begon toen met het plaatsten van nieuwsberichten over de huizenmarkt op zijn eigen website. Momenteel zit in het netwerk van the Curbed ook de dinerwebsite Water.com en de modewebsite Racket.com.[23]
Lokale nieuwssite Curbed is op 10 november 2013 overgenomen door Vox Media. Die laatste is vooral bekend van technologiesite The Verge. Vox wil niet zeggen voor hoeveel het Curbed heeft overgenomen maar een insider heeft laten weten dat het bedrag tussen de twintig en dertig miljoen ligt. Nu de deal compleet is beschikt Vox Media over zo’n 140 journalisten. [24]
[2] http://www.pressgazette.co.uk/content/filling-media-black-hole-wales-hyperlocal-news – http://www.pressgazette.co.uk/former-tindle-editors-launch-new-hyperlocal-websites-wales
[3] http://www.arlnow.com/about/
[4] http://streetfightmag.com/2013/07/18/how-arlnow-succeeds-in-a-market-packed-withcompetitors/
[5] http://streetfightmag.com/2011/04/28/the-batavians-howard-owens-interview/
[6] http://thewiredcity.org/2013/07/09/in-batavia-charting-a-locally-owned-for-profit-future-for-community-news/
[7] http://www.patch.com/about
[8] http://www.feedbek.nl/2014/01/honderden-journalisten-ontslagen-via-een-conference-call/,
[9] http://streetfightmag.com/2011/04/19/baristanets-debra-galant-how-patch-is-like-wal-mart/ , http://www.niemanlab.org/2013/12/in-suburban-d-c-a-network-of-hyperlocal-news-sites-expands-and-bets-on-local-advertising/ , http://www.theawl.com/2013/02/patch-com-journalism-fail