Oude en nieuwe journalistiek

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Moet je alles checken? Kan je ook 15 verhalen per dag schrijven? Waarom niet ’s morgens om 4:00 beginnen met werken? Moet je je medewerkers eigenlijk wel goed betalen? Wat is er mis met bikini-babes naast je nieuwsartikel? Waarom twittert een journalist niet minstens 100 keer per dag?

In de VS is de zoveelste discussie uitgebroken over de nieuwe en oude journalistiek. Maar de argumenten zijn verscherpt: nieuwe journalistiek zou ‘crap’ opleveren (volgens de liefhebbers van ouderwetse “longform” journalism): grote hoeveelheden ongecheckte onzin geproduceerd door uitgebuite onderbetaalde veelschrijvers (Demand Media, Huffington Post, Politico).

Oude journalistiek is dood volgens hun tegenstanders, en vooral hun businessmodel. Laten de critici maar eens zo’n nieuw businessmodel verzinnen in plaats van te zeuren over de tekortkomingen van de nieuwe journalistiek.

De hele discussie bij Newspaper Death Watch – ja, dat bestaat echt in de VS (waar kranten helemaal niet dood gaan – maar al jaren dood zijn).

Lezenswaard, ook het aanbod van Business Insider (de bekritiseerde nieuwe journalistiek) aan één van criticasters om een dagje van baan te ruilen.

Lijkt me wel wat…

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.