Trending in Australië: een foto met daarop een groep fotografen die protesteren tegen het ontslag van 80 mensen bij de Australische krant The Age en zusterkrant The Morning Herald, 30 daarvan zijn journalisten.
De krant is eigendom van Faixfax, na Murdoch de tweede uitgever in het land, maar eentje met een bijna even bedenkelijke reputatie.
De foto werd ook trending omdat het niet zo’n heel goeie foto was: niet scherp, rare achtergrond, en een vreemde compositie met slechts een deel van de protesterenden in beeld: “That’s not a very good picture….”
Een real photographer had er wel iets beters van gemaakt, dat krijg je ervan als je iPhone-foto’s accepteert of de foto’s voortaan door Getty laat verzorgen, wat dat is wat er gaat gebeuren bij The Age.
Save Fairfax photographers. #savefairfax pic.twitter.com/uMJ4HCIx8n
— The Age Photography (@theage_photo) 7 mei 2014
We gaan hier geen grappen maken over ontslagen journalisten. Maar er is wel wat aan de hand down under: 30 fotografen in vaste dienst bij twee kranten die een gezamenlijke oplage van zo’n 400.000 hebben?
Dat zijn getallen waar in de rest van de westerse wereld niet eens van gedroomd wordt. In Nederland zijn vrijwel alle fotografen freelancer (of werkloos) geworden, de grote landelijke kranten, de regionale titels, tijdschriften, ANP… freelance is het toverwoord. (En daarnaast zijn de tarieven verlaagd voor de freelancers die nog wel foto’s mogen leveren.)
Er is geen beroep dat zo veranderd is door de digitale revolutie als het beroep van persfotograaf. In de Nederlandse journalistiek wordt geëxperimenteerd met kleine kernredacties met een ruime flexibele schil (BDU, HP De Tijd, Sanoma), maar in de fotografie is die keuze allang gemaakt. Een voorbode van wat de rest van de sector staat te wachten?