Opiniebladen zakken in 2012 onder de 200.000

De verkochte oplage van de Nederlandse opiniebladen zakt dit jaar voor het eerst onder de 200.000 – zelfs als HP/DeTijd, dat in april 2012 maandblad werd, wordt meegeteld.

HP/DeTijd heeft als maandblad een gemiddelde betaalde oplage die rond de 34.000 ligt, als weekblad was dat in de eerste maanden van 2012 gemiddeld 15.000.

Elsevier verloor ten opzichte van 2011 meer dan 10% van de betaalde oplage maar is met 110.000 exemplaren nog steeds de grootste.

VN verloor ook meer dan 10% en verkocht in 2012 gemiddeld 41.000 exemplaren per week. De Groene noteerde een winst van 6% en heeft nu een betaalde oplage van 19.000.

Deze cijfers zijn berekend op basis van de kwartaalcijfers van HOI over 2012; pas op 7 mei 2013 brengt HOI zelf de officiële jaarcijfers uit die engszins af kunnen wijken van de cijfers die hier gepubliceerd worden. Alle andere cijfers zijn volledige jaarcijfers, afgezien van 1998 (alleen laatste kwartaal).

Over laatste tien jaar: Elsevier -19%, VN -23%, HP/deTijd -35%, De Groene +36%.


opinie_1998_2012

Eerder gepubliceerd op Tijdschriftcijfers (klik op grafiek voor grotere versie).

Update: de lezers en het aantal lezers per nummer (ook via Tijdschriftcijfers).

lezer_opinie

3 opmerkingen

  • Pingback: Opiniebladen zakken in 2012 onder de 200.000 - ...

  • De meerderheid van het volk heeft steeds minder ergens een opinie over en voelt ook weinig behoefte die te krijgen. De jongeren lopen met snoeren in hun hoofd rond om uitgeholde communicatie te hebben met andere nono’s en de ouderen zijn uitsluitend bezorgd om hun pensioen en het wel of niet nieuwe winterbanden krijgen op hun rollators.

  • Reg ten Zijthoff

    Naninck zal de Groene Amsterdammer moeten gaan lezen om tot een meer genuanceerde kijk op de maatschappij te komen. Het beste opinieblad van Nederland wordt door steeds meer lezers als zodanig herkend en stijgt ook qua oplage. Als enige blad hebben ze geen concessies gedaan aan hun formule waar andere bladen, ook de zogenaamde kwaliteitskranten, veranderd zijn in “lifestyle magazines” en “plaatjesboeken”.