Onthullingsjournalistiek op bestelling

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

In de VS ging “Undercoverage” van start, een crowd-funded initiatief waarmee onthullingsjournalistiek wordt gefinancierd.

Sponsoren kunnen projecten of individuele journalisten steunen, maar ook onderwerpen zoals corruptie, mensenrechten of kindermisbruik. Journalisten kunnen projecten pitchen.

Bill Buzenburg (Center for Public Integrety) zegt in de video die de lancering begeleidt: “There is no business model to fund this kind of work. It’s expensive, it’s risky, it takes time.”

Of zoals de voice over in de video stelt: “it’s hard to balance against top 10 lists and celebrity updates (…) we want to make sure real journalists can work on stories that matter.”

De pay-off van de campagne: “The news is broken, let’s fix it“. (via CJR)

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.