Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach? De veranderde rol van de docent in het journalistieke onderwijs.
2018 - 2021
Afgerond onderzoek
Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach? De veranderde rol van de docent in het journalistieke onderwijs.

Op alle journalistiekopleidingen, zowel in Nederland als elders, heerst onzekerheid over de juiste koers, welke vaardigheden aan te bieden, welk kennis te doceren en hoe. De verklaring voor deze onzekerheid is te herleiden tot onzekerheid over de journalistiek zelf – haar inhoud, vorm, functie en meer. Dit onderzoek analyseert hoe journalistiekopleidingen en docenten omgaan met c.q. inspelen op deze vloeibaarheid. Dit hebben we gedaan door middel van de information-recall methode. Er zijn opnamen gemaakt van lessituaties en interviews gehouden met docenten. Doel van het onderzoek was te komen tot verschillende ‘persona’s’, dat wil zeggen een omschrijving van eigenschappen en capaciteiten waarin de journalistiekdocent in vloeibare tijden moet voldoen.

De resultaten van het onderzoek zijn hier terug te vinden.

 

Onderzoekers

yael-avatar
Lector
Yael de Haan
MG_3807-e1552928370690-1024x1024
Docent onderzoeker
Maaike Severijnen
ChrisvanderHeiden-1024x1024
Senior onderzoeker
Chris van der Heijden

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.